The Design of the Pedagogical Competencies in the Structure of Professional Preparation of Teachers
Keywords:
University education, high school teacher, the identity specialist, design culture, competence, pedagogical competence, professional independence, professional mobility, professionalism,Abstract
In the article the authors consider the question of the training of teachers of higher education at University level. The most important task of professional education – designing professional competences, and through this and the personality of the future specialist. This approach assumes the
unity of the personal and professional qualities: professional autonomy, professional mobility, educational competence, professionalism, responsibility, etc. Submitted to the program target coordinates and the directions of the methodical competence of teacher of high school. Designed the
model of formation of professional competence of University teachers. In the model presented 100 valuation parameters of quality of activity of teacher of higher school. They are grouped in didactic, organizational, gnostic, educational, personal-individual, artistic and other. The authors
conclude that for the formation of pedagogical competence of particular importance is the personal component.
References
оқытушысын даярлау мәселесі.Монография.– Алматы 2003. – 153 б.
2 Баширова Ж.Р. О методологическом базисе новой модели
образования // Высшая школа Казахстана.– 2004. – №1.– С. 62-71.
3 Педагогика:учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений
/ под ред. В.А. Сластенина.– М.: Издательский центр «Академия
», 2002. – 576 с.
4 Богданов В.В. Коммуникативная компетенция и коммуникативное лидерство.Язык, дискурс и личность.– Тверь:
Изд-во ТГУ, 1990.
5 Шишов С.Е. Понятие компетенции в контексте качества
образования / С.Е. Шишов // Стандарты и мониторинг в
образовании.– 1999. – № 2. – С. 41–48.
6 Шишов С.Е., Кальней В.А. Мониторинг качества образования
в школе.– М., 1999.
7 Зимняя И.А. Ключевые компетенции– новая парадигма результата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование
сегодня.– 2003. – № 5. – С. 3-10.
8 Якунин В.А. Педагогическая психология.– СПб.: Полиус,1998.
9 Гершунский Б. С. Философия образования / Б.С. Гершунский.
– М.: Московский психолого-социальный институт,1998. – 432 с.
10 Шепель В.М. Управленческая антропология.Человековедческая
компетентность менеджера.– М., 2000.
11 Ландшеер В. Концепции«минимальной компетентности» / В. Ландшеер // Перспективы.Вопросы образования.–1988. – № 1.
12 Чошанов М.A. Гибкая технология проблемно-модульного
обучения:Методическое пособие / М.А. Чошанов.– М.:Народное
образование,1996. – 160 с.
13 Митина Л.М. Психология труда и профессионального развития
учителя / Л.М. Митина.– М.: Академия,2004. –320 с.
14 Хомский Н. Аспекты теории синтаксиса.– М., 1972.
15 Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий(теория и практика обучения языкам).
– М.: Икар, 2009. – 448 с.