Research competence as a component of professional training of future teachers
Keywords:
research competence, future teacher scientific-research culture, primary school teacher,Abstract
This article defines the problems of research competencies formation of the future teachers. An analysis of the theoretical research basis allowed to the authors to introduce the concept of “research competence of the teacher” as a characteristic of the personality, that means the possession of
skills and methods of the research in searching knowledge for solving educational
problems, constructing the whole pedagogical process within the requirements of the modern education. The authors say, there is a strong need for preparing specialists in higher education, who possesses research competencies, as the realities of the society demands creative and thinking
unconventionally specialists, able to find creative decisions of pedagogical
problems. The article presents the characteristics of scientific, instrumental
and professional research competencies of the future teachers in primary
school, also it defines the way of their formation, both during the process
of giving classes and during the process of all types of pedagogical practice
at school. The main part in formation of research competencies of the future
teachers in primary school, the authors give attention to pedagogical practice, as in the process of organizing the lesson, students make their own investigations in education and educational process of the learners, make diagnosis of intellectual development of pupils, carry out experimental
works on formation of moral qualities of the child’s personality. It is essential part in the process of research if the students strive to improve the learning process and educational process of pupils.
References
Президента РК народу Казахстана. – Астана, 2012.
2 Лобова Г.Н. Основы подготовки студентов к исследовательской деятельности.– М., 2000.
3 Кларин М.В. Интерактивное обучение– инструмент освоения
нового опыта / М.В. Кларин // Педагогика.– 2000. –№ 7. – С. 12–18.
4 Скаткин М.Н. Методология и методика педагогических исследований (В помощь начинающему исследователю).–
М.: Педагогика,1986. – 152 с. 5 Краевский В.В. Методология педагогического
исследования.– Самара:Изд-во СамГПИ,1994. – 165 с.
6 Введение в научное исследование по педагогике
/ под ред. В.И. Журавлева.– М.: Просвещение,1988. – 239 с.
7 Брызгалова С.И. Введение в научно-педагогическое исследование:учебное пособие.– 3-е изд., испр. и доп. – Калининград:Изд-во КГУ, 2003. – 151 с.
8 Введение в педагогическую деятельность:Теория и практика:
учебное пособие для студентов пед. уч. вузов / Н.Н.Никитина,
Н.В. Кислинская.– М., 2004. – 224 с.
9 Рындина Ю.В. Формирование исследовательской компетентности студентов в рамках аудиторных занятий// Молодой ученый.– 2011. – № 4. – Т.2. – С. 127–131.
10 Таубаева Ш.Т. Исследовательская культура учителя:
методология,теория и практика формирования.– Алматы:
Изд-во «Алем», 2000. – 381 с.
11 Успанов К.С. Теория и практика формирования профессионально значимых качеств у будущих учителей:
автореф.... док.пед. наук. – Алматы,1999. – 43 с.
12 Теоретические аспекты профессиональной подготовки
педагога XXI века:учебное пособие/ под общ. ред. д.э.н.
Е.М. Арын, д.п.н. М.В. Прохоровой,д.п.н. Н.Э. Пфейфер,
к.п.н. Е.И. Бурдиной.– Павлодар:Изд-во ПГУ им. Торайгырова,
2005. 270 с.
13 Профессиональное самопознание педагога в контексте
компетентностного подхода(для студентовпедагогических
вузов)/ А.К. Рысбаева,Ш.Ж. Колумбаева.– Алматы,2012. – 128 с.
14 Рысбаева А.К. Методология развития успешности деятельности как категории педагогики:автореф.дис. ... д-ра
пед. наук. – Алматы,2004. – 54 с.