School curriculum in Kazakhstan: new perspectives.

Authors

  • M. Zh. Zhadrina, Высшая школа образования, Назарбаев Университет, г. Астана
  • K. S. Kurakbayev Высшая школа образования, Назарбаев Университет, г. Астана
        36 36

Keywords:

primary education, secondary education, state mandatory standard, 12-year schooling model, curriculum,

Abstract

The paper analyses recent changes in the secondary education’s curriculum of Kazakhstan. Over the last two decades, the curriculum has undergone development and improvement geared towards the present-day demands. The issue of designing a subject-oriented curriculum of secondary education has included three aspects: defining the content (component) of education, ascertaining the number of school subjects and the selection of the subject-matter within each school subject. All the discussed three aspects are still of paramount importance today and some points of supplementation and change in the curriculum should be taken into account. For instance, Kazakhstan has come up with a draft of the State Mandatory Standard of Secondary Education (SES) that presents a new structure of the schooling system and a new model of the 12-year secondary education curriculum. At this point, the draft of the State Mandatory Standard of Primary Education is discussed. The Standard introduces fundamentally new approaches towards structuring the curriculum of a five-year primary school. Based on the survey method, the paper presents teachers’ attitudes towards the new academic programmes. The survey findings confirm the rationale for bringing about changes in the process of designing the secondary education curriculum.

References

1 Теоретические основы содержания общего среднего образования
/ под ред. В.В. Краевского, И.Я. Лернера. – М.: Педагогика,
1983. – 352 с.
2 Стандарты и учебные программы среднего образования
// Министерство образования и науки Республики Казахстан.
[Электронный ресурс]. URL: http://www.edu.gov.kz/ru/standarty-i-uchebnye-programmy-srednego-obrazovaniya (дата обращения:
05.07.2014)
3 Леднев В.С. Содержание образования. – М.: «Высшая школа», 1989. – 360 с.
4 Приложение к приказу Министерства образования и науки
Республики Казахстан от 3 апреля 2013 года № 115. – 1170с.
5 Учебная программа «Искусство » Начальная школа (1-5 классы),
апрель 2014. – 42 с. [Электронный ресурс].URL:
http://nis.edu.kz/ru/edurenew/eduinside/edu-programs/?id=2999. (дата
обращения: 05.07.2014)
6 Учебная программа по предмету «Информационные и коммуникационные технологии » Начальная школа (1-5 классы)
Апрель 2014 – 29 с. // https://dl.dropboxusercontent.com/u/22213466
7 Проект Государственного общеобязательного стандарта начального
образования Республики Казахстан. [Электронный ресурс].
URL: http://www.edu.gov.kz/ru/standarty-i-uchebnye-programmy-srednego-obrazovaniya (дата обращения: 05.07.2014).
8 Hargreaves, A. Changing teachers, changing times: teachers’ work and culture in the postmodern age. – New York: Teachers College Press. – 274 pp.
9 Учебная программа по предмету «Введение в науку ». Начальная
школа (1-5 классы), 52 с., 2014 г. [Электронный ресурс]. URL: http://nis.edu.kz/ru/edurenew/eduinside/edu-programs/?id=2999. (дата
обращения: 05.07.2014)
10 Учебный план по предмету «Введение в науку» 1 класс, 2014. [Электронный ресурс]. URL: http://nis.edu.kz/ru/edurenew/eduinside/edu-programs/?id=2999 (дата обращения:05.07.2014)

Downloads

Published

2016-01-14