The role of career guidance in the formation of information competence of students
Keywords:
information technology-learning, education, professional orientology,Abstract
The article aims to analyze the training of students of Vocational education vocational guidance; lessons learned from the implementation of the discipline «Theory and methods of professional orientation, as well as the study of the use of electronic dictionary.The research paper consists of the following sections: introduction (introduction, main part (main body), conclusion (conclusions). The article defines the types and objects of professional specialization «Vocational training», the goal of the bachelor in accordance with the professional activities, the learning outcomes in this specialty. The theoretical aspects of the organization of vocational guidance. On the basis of this approach is determined by the purpose and objectives of the discipline «Theory and methods of professional orientation», which is studied in the specialty «Professional training» in Karaganda state technical University. The article also discusses information technology, which are used in the conduct of this discipline. In particular, the authors have developed a reference terminology dictionary in two versions: the first published dictionary in two languages vocational guidance; the second is an electronic dictionary with voice-over, which allows forming the students ‘ information competence. Also identified the possibility of using electronic dictionary in the educational process of other disciplines, presents the program you are using to create this dictionary.References
1 Қазақстан Республикасында Білім беруді дамытудың 2011 – 2020 жылдарға арналған бағдарламасы. – Астана, 2010.
2 ҚР МЖМБС 6.08.076-2010. «Кәсіптік оқыту » мамандығы бойынша
мемлекеттік жалпыға міндетті білім беру стандарты – Астана: М.О.Әуезов
атындағы Оңтүстік Қазақстан мемлекеттік университеті, Қ.А.Яссауи
атындағы Халықаралық қазақ- түрік университеті аспасы,2010. – 46 б.
3 Тұлғаның кәсіби бағыттылығын дамыту үрдісінің моделі // Мереке-
праздник для всех. – Алматы: 2004. – 7 б.
4 «Кәсіптік бағдарлау теориясы мен әдістемесі » пәні бойынша
оқу-әдістемелік кешен / Құрастырғандар:доцент Самашова Г.Е., Нұрмағанбетова М.С. және т.б. – Қарағанды: ҚарМТУ баспасы,2014.
5 Самашова Г.Е., Құрымбаев С.Ғ., Ударцева С.М., Әшімбекова А.М. және т.б. Кәсіби бағдар беру бойыншаекі тілді анықтамалық-
терминологиялық сөздік (қазақ, орыс тілдерінде). Қарағанды: ҚарМТУ
баспасы,2013. – 49 б.
6 Букенова Ж. Электронды аударма сөздіктер // Қазақ тілі мен дебиеті. – 2007. – 5 б.
7 Комолова Н., Яковлева Е. HTML. Самоучитель. – М.: Мысль, 2011. – 268 б.
2 ҚР МЖМБС 6.08.076-2010. «Кәсіптік оқыту » мамандығы бойынша
мемлекеттік жалпыға міндетті білім беру стандарты – Астана: М.О.Әуезов
атындағы Оңтүстік Қазақстан мемлекеттік университеті, Қ.А.Яссауи
атындағы Халықаралық қазақ- түрік университеті аспасы,2010. – 46 б.
3 Тұлғаның кәсіби бағыттылығын дамыту үрдісінің моделі // Мереке-
праздник для всех. – Алматы: 2004. – 7 б.
4 «Кәсіптік бағдарлау теориясы мен әдістемесі » пәні бойынша
оқу-әдістемелік кешен / Құрастырғандар:доцент Самашова Г.Е., Нұрмағанбетова М.С. және т.б. – Қарағанды: ҚарМТУ баспасы,2014.
5 Самашова Г.Е., Құрымбаев С.Ғ., Ударцева С.М., Әшімбекова А.М. және т.б. Кәсіби бағдар беру бойыншаекі тілді анықтамалық-
терминологиялық сөздік (қазақ, орыс тілдерінде). Қарағанды: ҚарМТУ
баспасы,2013. – 49 б.
6 Букенова Ж. Электронды аударма сөздіктер // Қазақ тілі мен дебиеті. – 2007. – 5 б.
7 Комолова Н., Яковлева Е. HTML. Самоучитель. – М.: Мысль, 2011. – 268 б.
Downloads
How to Cite
Samasheva, G., Kurimbaуev S., & Аshimbekova А. (2016). The role of career guidance in the formation of information competence of students. Journal of Educational Sciences, 43(3). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/85
Issue
Section
E-learning and Distance Education