Modern problems of formation of the multi-ethnic culture student: historiography research in Kazakhstan.

Authors

  • М. V. Slesar Директор филиала АО НЦПК «Өрлеу» ИПК ПР по Костанайской области.
        28 40

Keywords:

ethnic pedagogy, multicultural education, polytechnic culture, historiography, historiography studies, ethnic relations, interethnic communication,

Abstract

The author analyzes the transformation of the Kazakh national ideas in the Kazakh state national idea. At the present stage of development of domestic pedagogical science of searching for a new system of values and resolve the contradictions in public consciousness – Kazakhstan national idea. Then the author gives the data of the latest achievements, current situation, the new features of the system of education of the Republic. The structure of highereducation is aligned with the International standard classification of education, restructured technical and vocational education, created a national system of education quality assessment, incorporating elements of an independent external evaluation, the conditions for the introduction of 12-year education model. Overseas trained more than 20 thousand people of Kazakhstan, about 3000 international scholarship of the President of the Republic of Kazakhstan «Bolashak» study in 27 countries. At the same time, States the problem of necessity of improvement of quality of education in Kazakhstan. The main idea of the article is the thesis of expansion and strengthening ethnic-pedagogical and multicultural components as the basis of Kazakhstan’s education. Moreover ethnic-pedagogical and multi-ethnic approach should be non-fragmentary, and global, comprehensive, systematic nature of modern teaching and upbringing. The article considers the history-graphical research data multi-ethnic culture. Demonstrated problem of formation of the multiethnic culture student at the modern stage of development of pedagogical science. See historiography of Kazakhstan scientists in the field of research a multi-ethnic culture in the context of post-Soviet scientific works and interdisciplinary vision. Discusses the idea of a multicultural environment education of the young generations of Kazakhstani people. It is established that the science has been the development of individual scientific schools (ethnic-pedagogical, ethnic- psychological, pedagogical of humanism and others), studying various aspects of inter-ethnic relations, the value orientation of the younger generation, personality schoolchildren, providing productive-creative transformation of multi-ethnic environment as part of a multi-ethnic culture.

References

1. История Казахстана. В 5-ти томах, том 5. – Алматы: Атамура, 2010. – 677 с.
2. Назарбаев Н.А. Казахстан на пути к обществу знаний. Выступление Президента перед студентами «Назарбаев Университета» // Страна и мир №38 (480) 10.09. 2012 г.
3. Государственная программа образования РК до 2020г. http://www.edu.gov.kz/ru/zakonodatelstvo/gosudarstvennaja_ programma_razvitija_obrazovanija/gosudarstvennaja_programma_razvitija_obrazovanija_respubliki_kazakhstan_na_2011_2020_gody/
4. Абдильдин Ж.М. Время и культура. Размышления философа. – Алматы: Алаш, 2003. – 480 с.
5. Кожахметова К.Ж. Особенности поликультурного образования в условиях многоэтнического Казахстана / Этнопедагогика народов Казахстана. – Алматы: Алем, 2001. – 305 с.
6. Даумова Б.Б. Система формирования этнотолерантной компетентности старших школьников. Автор дисс.канд. пед. Наук. Омск, 2011-180 с.
7. Подобед Н.Н. Педагогические условия формирования толерантности общения старшеклассников: дисс. канд,. пед. наук. – Алматы, 2007, 168с.
8. Поштарёва Т.П. Теоретические основы формирования этнокультурной компетентности учащихся в полиэтнической образовательной среде. – Ставрополь: СКИПК90, 2004. –116с.
9. Юнусова М.С. Концептуальные основы воспитания поликультурной личности школьников.// Этнопедагогика в системе образования. –2009. – №5-6 с. 73.
10. Айдарбекова З.С. Социально- философский анализ идейно
ценностных ориентаций молодежи РК:Автор.дис. докт.пед. наук. –
Алматы, 2008. – 45с.
11. Волкова Г.Н. Этнопедагогика- Чебоксары: Чувашское книжное
издательство, 1974. – 376 с.
12. Кукушкин В.С. Теория и методика воспитания. – Ростов-на-Дону: «Феникс», 2006. – 510 с.
13. Сексенбаева Л.И. Педагогические условия формирования культуры межнационального общения учащихся, проживающих вне своей национальной государственности: дисс.пед.наук. – Алматы, 200-152 с.
14. Дзейтова М.Х. Миротворческое образование. Теория и практика. – Назрань, 2007. – 159 с.
15. Салимова К., Додде Н. Педагогика народов мира: история и
современность. – М.: Педагогическое общество России,2001.-576 с.
16. Абетова З.Б. Проблема толератности в демократическом
полиэтническом обществе: автореферат дис.канд.пед.наук-Астана, 2007. – 24 с.
17. Абдыгалиев Б.Б Государственная политика и межнациональные отношения в Республике Казахстан- Алматы, 1996.-75 с.
18. Курганская В.Д. и др. Мониторинг прав этнических меньшинств в Казахстане. – Алматы: центр гуманитарных исследований, 2003. – 100с.
19. Сарсенбаев Т.С. Культура межнационального общения. – Алматы: Ана тілі,1998. – 72 с.
20. Цепкова И.Б. Формирование толерантности как фактора социально-политической стабильности в Республике
Казахстан.:Автореферат дисс. докт. соц.наук. – Алматы, 2009 – 44с.
21. Слесарь М.В. Формирование полиэтнической культуры –актуальная задача процесса модернизации содержания образования. Сборник статей участников международной конференции «Воспитание
полиэтнической культуры подростающего
поколения – основа мира и согласия». –Костанай, 2013.
22. Слесарь М.В. Модель образовательного процесса по
формированию полиэтнической культуры школьника как составляющей функциональной грамотности. Сборник материалов ІІ Международной научно-практической конференции «Инновации в образовании: опыт, проблемы и перспективы».– Павлодар, 2012.
23. Назарбаев Н.А. Послание Президента «Стратегия «Казахстан-2050»: новый политический курс состоявшего государства». – Астана, Акорда, 2012.

Downloads

How to Cite

Slesar М. V. (2016). Modern problems of formation of the multi-ethnic culture student: historiography research in Kazakhstan. Journal of Educational Sciences, 39(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/127