Modernization of pedagogical education in Russia: experience and prospects.
Keywords:
pedagogical education, master’s degree, teacher, school, training teachers,Abstract
The article reflects the Russian experience of reforming teacher education, generalizes some of the trends of development. Structure of the paper includes: introduction; topics – research of actual qualities of the modern school teacher; stimulation of innovation activities in the school; and conclusion. Are the data of the questionnaire survey to identify the actual qualities of the modern school teacher. The actual quality of the teacher: «social responsibility (liability for knowledge, life, the future of children)»; «inspiration»; «the capacity for innovation and skills»; «information culture»; «adaptability to the social environment». Examined the practice obtain master’s degree on a specialty «Pedagogic and psychology» to extend the psychological and pedagogical competences of teachers. The authors found that the master program «Pedagogy and psychology» attracts entrants graduate teachers for the expansion of psychological training. Attention is focused on tendencies of strengthening of the state policy in the field of education. Highlighted the trend of de-monopolization of the state in education. Education management in the immediate short term should become a public-private. Russian experts in the nearest future, expect Association of higher and additional professional pedagogical education based on the principles of network interaction, personalization of educational services, deepening integration with classical and technical universities, on the one hand, and with a comprehensive school.References
1. Гаргай В.Б. Актуальные проблемы инновационного образования в России и на Западе на современном этапе: монография [Текст] / В.Б. Гаргай, К.А. Кипа, Д.А. Метёлкин. – Новосибирск: Изд. НГПУ, 2011. – 209 c.
2. Гаргай В.Б. Идея кредитно-модульного обучения в России: опыт надежд и поражений [Текст] / В.Б. Гаргай // Мир науки, культуры, образования. – 2010. – № 6. – С.121 – 123.
3. Гаргай В.Б. К вопросу о научно-методическом сопровождении инновационных процессов в образовании [Текст] / В.Б. Гаргай, М.Н. Захаров, С.А. Степенов, К.А. Кипа, И.Ю. Мельникова // Сибирский педагогический журнал. – 2009. – № 12. – С. 305- 315.
4. Куракбаев К.С. Рефлексивная педагогика как путь становления профессиональной компетентности учителя (по материалам зарубежного опыта) [Текст] / К.С. Куракбаев, В.Б. Гаргай // Сибирский педагогический журнал. – 2009. – №7.- С. 343– 356.
2. Гаргай В.Б. Идея кредитно-модульного обучения в России: опыт надежд и поражений [Текст] / В.Б. Гаргай // Мир науки, культуры, образования. – 2010. – № 6. – С.121 – 123.
3. Гаргай В.Б. К вопросу о научно-методическом сопровождении инновационных процессов в образовании [Текст] / В.Б. Гаргай, М.Н. Захаров, С.А. Степенов, К.А. Кипа, И.Ю. Мельникова // Сибирский педагогический журнал. – 2009. – № 12. – С. 305- 315.
4. Куракбаев К.С. Рефлексивная педагогика как путь становления профессиональной компетентности учителя (по материалам зарубежного опыта) [Текст] / К.С. Куракбаев, В.Б. Гаргай // Сибирский педагогический журнал. – 2009. – №7.- С. 343– 356.
Downloads
How to Cite
Gargai., V. B., & Kurakbaev., K. (2016). Modernization of pedagogical education in Russia: experience and prospects. Journal of Educational Sciences, 39(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/133
Issue
Section
Psychological and pedagogical problems of professional education