Informatization of education: a review of theory and practice in Kazakhstan.
Keywords:
informatization of individual, info communication individual, connectionism, computer literacy, scientific schools, information technologies in education,Abstract
To summarize trends in the development of education informatization we consider in the article the following questions: (1) general information on the level of computer literacy of the population of Kazakhstan; (2) understanding informatization of education and info communication individuals of student and teacher; (3) connectionism as a modern theory of informatization; (4) research in the field of information technologies in education in Kazakhstan. The purpose of the study is a review and synthesis of the theories of education informatization. The continuity of the scientific foundations of the modern theory of education: behaviorism – cognitivism – constructivism – connectionism is demonstrated. The issue of «cross-age development»: from reading generation in the twentieth century to the twenty-first century generation, receiving a large flow of visual information, is raised. Range of e-learning development and examples of the use of modern IT-technologies in Kazakhstan’s education are represented.References
1 Креативная педагогика. Методология, теория,практика / под редакцией В. В. Попова, Ю. Г. Круглова.– М., 2014.
2 Информационное общество.Агентство по статистике МЭ РК // Режим
доступа http://www.stat.gov.kz Дата доступа 28.12.2014
3 Володин П. Число пользователей интернет на декабрь 2014. По материалам www.ranking.kz // Вечерный Алматы.–2015. – 22 янв.
4 Артыкбаева Е.В. К вопросу о новой парадигме обучения в условиях
информационного общества // Вестник КазНУ. Серия «Педагогические науки». – 2014. – № 1(41). – С. 50-56.
5 George Siemens, 2006. Connectivism: Learning Theory or Pastime for the Self-Amused? // http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism_self-amused.htm. Режим доступа 30.06.2012.
6 Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. // http://www.slideshare.net/bobr/ Режим
доступа 30.06.2012.
7 Reviewing the trajectories of e-learning // http://sco.lt/8rMQdd#education . Режим доступа 12.01.2015
8 Кухаренко В. Тенденции развития образования в 2014-2015 гг. по материалам Интернет // http://kvn-e-learning. blogspot.com/2014/07/2014-2015.html/ Режим доступа 12.01.2015
9 Сборник НИР и ОКР – Алматы: НЦ НТИ, 2012-2014.
10 Отчет о НИР КазНУ им.аль-Фараби за 2013 год. – Алматы:Қазақ
университеті, 2014.
11 Артыкбаева Е.В. Теория и технология электронного обучения в общеобразовательной школе: автореф.– Алматы, 2010.
2 Информационное общество.Агентство по статистике МЭ РК // Режим
доступа http://www.stat.gov.kz Дата доступа 28.12.2014
3 Володин П. Число пользователей интернет на декабрь 2014. По материалам www.ranking.kz // Вечерный Алматы.–2015. – 22 янв.
4 Артыкбаева Е.В. К вопросу о новой парадигме обучения в условиях
информационного общества // Вестник КазНУ. Серия «Педагогические науки». – 2014. – № 1(41). – С. 50-56.
5 George Siemens, 2006. Connectivism: Learning Theory or Pastime for the Self-Amused? // http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism_self-amused.htm. Режим доступа 30.06.2012.
6 Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. // http://www.slideshare.net/bobr/ Режим
доступа 30.06.2012.
7 Reviewing the trajectories of e-learning // http://sco.lt/8rMQdd#education . Режим доступа 12.01.2015
8 Кухаренко В. Тенденции развития образования в 2014-2015 гг. по материалам Интернет // http://kvn-e-learning. blogspot.com/2014/07/2014-2015.html/ Режим доступа 12.01.2015
9 Сборник НИР и ОКР – Алматы: НЦ НТИ, 2012-2014.
10 Отчет о НИР КазНУ им.аль-Фараби за 2013 год. – Алматы:Қазақ
университеті, 2014.
11 Артыкбаева Е.В. Теория и технология электронного обучения в общеобразовательной школе: автореф.– Алматы, 2010.
Downloads
How to Cite
Mynbayeva. А. (2016). Informatization of education: a review of theory and practice in Kazakhstan. Journal of Educational Sciences, 44(1). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/280
Issue
Section
E-learning and Distance Education