Interdisciplinary paradigm as the basis of formation of students’ key competences in the system of foreign language education.

Authors

  • Zh.Zh. Kuzembekova. Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті
  • A.K. Sadykova. Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті
        298 54

Keywords:

foreign language teaching, interdisciplinary paradigm, interdisciplinary approach, competence approach, modern foreign language education, core competencies, interdisciplinary communication, foreign language, professionally oriented disciplines.

Abstract

The article considers the importance of interdisciplinary paradigm and interdisciplinary approach in the educational process of higher education. Interdisciplinary educational process of higher educational institution is a rallying point for teachers, which provides continuity and integrity of the learning interaction with the substantive and procedural components of the involved disciplines. Evolving in line with the overall process of integration in education, interdisciplinary paradigm is not contrary to the fundamental
provisions of the basic competence concept of the present stage of higher education development. Designing of educational process in the format of the competency approach to the interdisciplinary relations, the formation of specialist’s professional competences may be realized not only by one, but by several disciplines of basic educational program’s working curricula.Modern education requires the development of core competencies
as a way of training demanded specialists.

References

1 Василькова В.В. Когнитивтік практика ретіндегі пәнаралықтық.
Коммуникация мен білім беру . Мақалалар жинағы. - С.И. Дудниктің редакциясымен. - СПб.:Санкт-Петербург философиялық қауымдастығы, 2004. – 448 б.
2 Бушковская Е.А. Шетелдік зерттеулердегі пәнаралықтық құбылысы –Эл.ресурс:http://cyberleninka.ru/article/n/
fenomen-mezhdistsiplinarnosti – v – zarubezhnyh – issledovaniyah
3 Касавин И.Т.Рефлексия мен габитус контекстісіндегі пәнаралық
зерттеулер. Ғылымдар мен философиядағы пәнаралықтық/
Ресейдің ғылымдар академиясы, философия институты; атқ. ред. И.Т. Касавин.– М: ИФРАН,2010.– 205 б.
4 Синельникова Л.Н. Нанолингвистика: қалыптасу векторлары/
Т.Шевченкоатындағы ЛҰУ Хабаршысы, № 24 (259), Б. І., 2012 5 Никитенко О.А., Попова Н.В. Заманауи жоғары оқу орнындағы
шетел тілдеріне оқытудың үш сатылы интегративті негізі (ғылыми-педагогикалық ғаламтор журналы) А.И.Герцен атындағы РМПУ, шілде 2012 – Эл.ресурс: http://www.emissia.
org/offline/2012/1824.htm
6 Дружинина Г.В. Кәсіби білім берудің сапасын қамтамасыз
етудің факторы ретіндегі университеттік тілдік саясатын
қалыптастыру:Автореф. дис. … пед.ғыл. д‑ры: 13.00.08. – Санкт-Петербург, 2009. – Эл.ресурс: http://dissers.ru/avtoreferatidissertatsii-pedagogika/a415.php ISSN 1563-0293 KazNU Bulletin«. Pedagogical science» series. №1 (44). 2015 181
Садыкова А.К., КузембековаЖ.Ж.
7 Сочнева А.Ю. Шетел тілі пәні негізінде Ғаламтор технологияларын қолдана отырып, пәнаралық байланыстар
арқылы техникалық жоғары оқу орны студенттерінің
интегративтік компетенцияларын қалыптастыру: автореф.
дис. ... пед. ғыл.канд. СПб., 2011. Б. 14-15.
8 Леушина И.В. Сатылы жоғары кәсіби білім беру негізінде
техникалық профильді мамандарды даярлаудың шеттілдің құрамдасын үлгілеу негізінде жетілдіру: автореф. дис. … пед. ғыл. д‑ры.Н.Новгород, 2010. Б.11-12.
9 Хоменко А.В. Экономикалық профильдегі студенттердің
шеттілдік даярлаудың тенденцияларын методологиялық
зерттеудің ғылыми деңгейі. Электрондық ресурс: http:// knutd.com.ua/publications/pdf/.../paper_khomenko_moscow.pdf
10 Кунанбаева С.С. Мамандарды даярлаудың сапалы кәсіби
деңгейіне заманауи талаптар: мәселелер мен оларды шешу
жолдары / Абылай хан атындағы ҚазХҚжәТУ Хабаршысы,
№3(9), 2004 – Б.5-13

Downloads

How to Cite

Kuzembekova., Z., & Sadykova., A. (2016). Interdisciplinary paradigm as the basis of formation of students’ key competences in the system of foreign language education. Journal of Educational Sciences, 44(1). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/295