Art-pedagogical aspect of prevention of suicidal behavior among adolescents and youth.

Authors

  • G.A. Kassen. Казахский национальный университет им. аль-Фараби.
  • Z.B. Madalieva. Казахский национальный университет им. аль-Фараби.
  • A.B. Mukasheva. Казахский национальный университет им. аль-Фараби.
        58 30

Keywords:

суицидальное поведение суицидальные проявления, арт-терапия, арт-педагогика, арт-методы, арт-педагогический сеанс, интериоризация, позитивный настрой. суицидті мінез- құлық, суицидті көрініс, арт-әдістер, арт-педагогикалық сеанс.

Abstract

The authors examine the art pedagogical methods as the optimal tool in solving the complex problem of suicide among children and adolescents. In their view, art methods (or methods of art pedagogic), as a more public and «lightweight» on the background of art therapy, allow you to work with feelings: to explore and promote them on a symbolic level, to actualize and Express conscious and unconscious feelings and needs, including those which Express with words the teenager is too difficult. Further, the authors, on the basis of the content analysis of publications on the problem under study revealed the presence of phases in the development of the art therapy services and collate all information received data on the experiences of countries in developing national and regional art teaching and art therapy schools. Thus, the authors come to the conclusion that the possibilities of art pedagogic and art therapy in the context of prevention of suicidal behavior and related manifestations are sufficiently large that the use of appropriate methods in mass education will largely be determined by solving the problem of early warning of suicidal tendencies in adolescents and youth in Kazakhstan. The article is written in part by authors of the grant project Ministry of education and science of the Republic of Kazakhstan «The Art pedagogic and art therapy for the prevention of suicidal behavior of youth in Kazakhstan: development of scientific bases and practical techniques.»

References

1 Бурно М.Е. Терапия творческим самовыражением / М. Е. Бурно. – М.: Медицина, 1989. – 304 с.
2 Копытин А.И. Системная арт-терапия / А. И. Копытин. – СПб.: Питер, 2001. –224 с.
3 Копытин А.И. Диагностика в арт-терапии. Метод «Мандала ». – СПб.: Речь, 2002.–144 с.
4 Копытин Е.А. Арт-терапия / Е. А. Копытин. – М.: Новые горизонты, 2006.– 336 с.
5 Копытин А.И. Арт-терапия наркоманий: лечение, реабилитация, постреабилитация / А.И. Копытин, О.В. Богачев.–
М.: Психотерапия, 2008. – 172 с. 6 Алексеева М.Ю. Практическое применение элементов арт-терапии в работе
учителя: учебно- методическое пособие для учителя иностранного языка. – М.: АПК и ПРО, 2003. – 88 с.
7 Сергеева Н.Ю. Артпедагогика: радость самовыражения: учебно- методическое пособие. – Чебоксары: гос.
пед.университет им. И.Я. Яковлева, 2003. Режим доступа: http://www.rusnauka.com/26_NII_2011/Pedagogic /2_90069.doc. htm.
8 Гришина А.В. Развитие творческой индивидуальности подростков средствами арт-терапии в учреждениях дополнительного образования: автореферат на соискание
ученой степени кандидата педагогических наук. – Волгоград:
Волгоградский государственный педагогический университет,
2004. – С.13.
9 Лебедева Л.Д. Практика арт-терапии: подходы, диагностика,
система занятий. – СПб.: Речь, 2003. – 256 с.
10 Кокоренко В. Л. Арт-технологии в подготовке специалистов
помогающих профессий / В. Л. Кокоренко. – СПб.: Речь, 2005. – 101 с.
11 Медведева Е. А., Левченко И. Ю., Комиссарова Л. Н., Добровольская Т. А. Артпедагогика и арттерапия в специальном
образовании. – М.: Издательский центр «Академия », 2001. – 248 c.
12 Колошина Т.Ю. Арт-терапия: методические рекомендации. Режим доступа: http://www.vashpsixolog.ru/correctionalwork-
school-psychologist/171 psixoterapiya/1473-dramaterapiya
13 Копытин А.И. Арт-терапия в контексте культуры и технологии // Материалы международной конференции «Арт-терапия и творческое самовыражение в сохранении
здоровья и развитии человеческого потенциала». – М., 2010. – С. 21-27.
14 Кузьмина Е. Р. Нарисуй мне о себе: практическая психология
для взрослых и детей. – М.: Когелет. 2001. – 48 с.
15 European Consortium of Arts Therapies Education. Directory of European training courses. – Paris: Rene Descartes University,
2005. – 114 p.
16 Walsh S.M., Weiss S. Art intervention with family caregivers and patients with cancer // Oncology Nursing Forum. – 2003.
– Vol. 30, № 6. – P. 924-930.

Downloads

How to Cite

Kassen., G., Madalieva., Z., & Mukasheva., A. (2016). Art-pedagogical aspect of prevention of suicidal behavior among adolescents and youth. Journal of Educational Sciences, 45(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/303