Coaching and facilitatory position of the teacher: the benefits of inventions and innovations in learning.

Authors

  • А.К. Мynbayeva. Казахский национальный университет им. аль-Фараби
  • А.B. Мyrzabayev. Карагандинский государственный университет им. Е. Букетова
        45 36

Keywords:

coaching, facilitation, principles of M. Erickson, psychological- pedagogical support.

Abstract

The article describes coaching and facilitative the approach considered strengths, and risks of using approaches. The article aims at generalization and systematization, comparison and coaching facilitators approaches of the teacher, identifying their advantages for use in education. Considered on what theories and approaches of psychology and pedagogy based coaching approach. Set out the elements of the art of joining of the teacher in the position of a coach, are collected in table four tools to build communication, 5 ways to enhance issues when coaching consultation. The article was prepared within the scientific-research project of the Ministry of education and science of the Republic of Kazakhstan № 1763/GF4 «The Development of creativity and creative abilities of students as the factor of increase of intellectual potential of Kazakhstan».

References

1 Харина Н.В. Приоритетные стратегии и приемы педагогической
поддержки творческого саморазвития старшеклассников в образовательной деятельности: автореф… к.п.н. – Казань, 2011.
2 Аткинсон М. Жизнь в потоке. Коучинг.– М.: Альпина Паблишер, 2015. – 330 с.
3 Аткинсон М., Рэй Т. Чойс. Наука и исскуство коучинга.
Пошаговая система коучинга. – Киев, 2013. – 348 с.
4 Дильмухаметов Р.С., Парунова Е.Ю. Настольная книга фасилитатора. – Челябинск: ЧГПУ, 2010. – 384 с.
5 Панфилова А.П. Тренинг педагогического общения: уч. пособие. – М.: Академия, 2006. – 336 с.
6 Анарбек Н. Педагогика общения. – Алматы, 2010. – 156 с.
7 Сигаев С.Б. Педагогическая поддержка студентов
туристского вуза в профессиональном становлении: автореф…
к.п.н. – М., 2012.
8 Мынбаева А.К. Основы педагогического мастерства. – Алматы: Қазақ университеті, 2015. – 236 с.

Downloads

How to Cite

Мynbayeva. А., & Мyrzabayev. А. (2016). Coaching and facilitatory position of the teacher: the benefits of inventions and innovations in learning. Journal of Educational Sciences, 45(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/306

Issue

Section

Psychological and pedagogical problems of professional education