Perspective directions of formation of the emotional and valuable attitude of school students towards chemical knowledge.
Keywords:
emotional and valuable attitude towards knowledge, values of chemical science, school chemical education, directions and options of approaches to representation of chemical and ecological and ecoethical materials of student’s audience,Abstract
In article the author made an attempt of search of ways of permission of a contradiction between potential opportunities of chemistry as development tools of the valuable sphere of the personality and not formation at school students of the valuable attitude towards chemical knowledge. Relevance of this problem locates obviously expressed tendency of underestimation of values of chemical knowledge that at the modern ultrahigh level of use of achievements of chemistry in society leads to production accidents and, as a result, to active distribution of a сhemophobia. According to the author of article, effective formation of the emotional and valuable attitude of school students towards chemical knowledge will be promoted by representation of chemistry as the fundamental science playing an important role in formation of the personality thanks to the huge axiological potential which is offered to be considered as system of such values – scientific world outlook, educational (humanistic), common cultural, historical, valeological, preventive, practical (applied), nature protection, polytechnic and professionally orientation. It also considerably will facilitate introduction of the axiological (valuable) beginnings to process of teaching chemistry. The author proves importance of axiological function of chemical knowledge, their high rank place in the general outlook of the person and considers that pedagogically transformed «humanized» scientific chemical knowledge has to become a valuable priority in system of chemical formation of XXI centuries.References
1 Анисимов О. С. Цели и ценности в сущностном определении
и построении программ субъекта жизнедеятельности (теория и практика) / О. С. Анисимов// Мир психологии. – 2008. – № 4. – С. 178 – 189.
2 Грехнёв В. С. Ценностные основания процессов образования
и образованности людей в современном обществе / В. С. Грехнёв // Философия и общество.– 2010. – № 3. – С. 40 – 55.
3 Романов К. В. Ценностное ядро образования как выбор жизненного пути / К. В. Романов // Школьные технологии. – 2012. – № 4. – С. 18 – 25.
4 Зорина Л. Я. Ценности естественнонаучного образования / Л. Я. Зорина// Педагогика.– 1995. – № 3. – С. 29 – 33.
5 Идиатулин В. Гуманистическая парадигма в естественнонаучном образовании / В. Идиатулин // Alma mater (Вестник высшей школы). – 2005. – № 8. – С. 31 – 36.
6 Макеева М. В. Экологическое воспитание на уроках химии / М. В. Макеева // Химия. Прил. к газ. «Первое сентября». – 2010. – № 14. – С. 6 – 12.
7 Лябин М. Роль курса общей химии в формировании системы социоэкологических знаний / М. Лябин // Alma mater (Вестник
высшей школы).– 2006. – № 10. – С. 29 – 31.
8 Бурчак Л., Бурчак C. Проблема цiннiсного вiдношення учнiв до знань з наук природничого циклу // Педагогiчнi засади формування гуманiстичних цiнностей природничоi освiти, ii спрямованостi на розвиток особистостi (Х Каришинськi читання):зб. матерiалiв мiжнар. наук.-практ. конф. (29-30 трав. 2003 р.). – Полтава: АСМI, 2003. – С. 219-222.
9 Системно-аксиологический подход как поиск новой парадигмы при обучении химии в системе непрерывного образования «школа– колледж– вуз» / Г. Н. Фадеев, Н. Н. Двуличанская, С. А. Матакова, А. А. Волков // Современные
тенденции естественнонаучного образования: фундаментальное университетское образование : [сб. / под общ. ред. акад. В. В. Лунина]. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 2010. – С. 130 – 138.
10 Ильченко
В. И. Духовно-гуманитарный потенциал естественнонаучных дисциплин / В. И. Ильченко, А. Т. Проказа // Педагогика. – 2005. – № 3. – С. 117 – 122.
11 Роман С.В. Задачи эколого-гуманистического содержания
в школьном курсе химии / С.В. Роман // Вестник КазНУ. Серия
«Педагогические науки ». – 2013. – № 1(38). – С. 94-101.
12 Роман С.В. Хiмiчний експеримент як специфiчний
метод формування еколого- гуманiстичних цiнностей школярiв
// Science and Education a New Dimension. – Budapest, 2013. – Vol. 9: Pedagogy and Psychology. – P. 126-130.
и построении программ субъекта жизнедеятельности (теория и практика) / О. С. Анисимов// Мир психологии. – 2008. – № 4. – С. 178 – 189.
2 Грехнёв В. С. Ценностные основания процессов образования
и образованности людей в современном обществе / В. С. Грехнёв // Философия и общество.– 2010. – № 3. – С. 40 – 55.
3 Романов К. В. Ценностное ядро образования как выбор жизненного пути / К. В. Романов // Школьные технологии. – 2012. – № 4. – С. 18 – 25.
4 Зорина Л. Я. Ценности естественнонаучного образования / Л. Я. Зорина// Педагогика.– 1995. – № 3. – С. 29 – 33.
5 Идиатулин В. Гуманистическая парадигма в естественнонаучном образовании / В. Идиатулин // Alma mater (Вестник высшей школы). – 2005. – № 8. – С. 31 – 36.
6 Макеева М. В. Экологическое воспитание на уроках химии / М. В. Макеева // Химия. Прил. к газ. «Первое сентября». – 2010. – № 14. – С. 6 – 12.
7 Лябин М. Роль курса общей химии в формировании системы социоэкологических знаний / М. Лябин // Alma mater (Вестник
высшей школы).– 2006. – № 10. – С. 29 – 31.
8 Бурчак Л., Бурчак C. Проблема цiннiсного вiдношення учнiв до знань з наук природничого циклу // Педагогiчнi засади формування гуманiстичних цiнностей природничоi освiти, ii спрямованостi на розвиток особистостi (Х Каришинськi читання):зб. матерiалiв мiжнар. наук.-практ. конф. (29-30 трав. 2003 р.). – Полтава: АСМI, 2003. – С. 219-222.
9 Системно-аксиологический подход как поиск новой парадигмы при обучении химии в системе непрерывного образования «школа– колледж– вуз» / Г. Н. Фадеев, Н. Н. Двуличанская, С. А. Матакова, А. А. Волков // Современные
тенденции естественнонаучного образования: фундаментальное университетское образование : [сб. / под общ. ред. акад. В. В. Лунина]. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 2010. – С. 130 – 138.
10 Ильченко
В. И. Духовно-гуманитарный потенциал естественнонаучных дисциплин / В. И. Ильченко, А. Т. Проказа // Педагогика. – 2005. – № 3. – С. 117 – 122.
11 Роман С.В. Задачи эколого-гуманистического содержания
в школьном курсе химии / С.В. Роман // Вестник КазНУ. Серия
«Педагогические науки ». – 2013. – № 1(38). – С. 94-101.
12 Роман С.В. Хiмiчний експеримент як специфiчний
метод формування еколого- гуманiстичних цiнностей школярiв
// Science and Education a New Dimension. – Budapest, 2013. – Vol. 9: Pedagogy and Psychology. – P. 126-130.
Downloads
How to Cite
Roman, S. V. (2016). Perspective directions of formation of the emotional and valuable attitude of school students towards chemical knowledge. Journal of Educational Sciences, 45(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/308
Issue
Section
Theory and methodology of upbringing work