Methodological analysis of didactic construction of information technology disciplines in higher education.

Authors

  • T. V. Tikhonova. Национальный авиационный университет
        32 36

Keywords:

construction, discipline, methodology, pedagogy, construction educational, the construction of the course,

Abstract

Conducted in the article methodological analysis allows to define methodological approaches to identification of essence of the concept of didactic construction of IT-disciplines and to build its system-active model. Among the General scientific approaches the author identifies systemic, holistic, activity-related and praxiological approaches. Specifically,research (didactic) approaches in the study are personality-activity, competence and technology. These approaches also provide a theoretical basis and tools for construction didactic objectives, content and technologies of teaching IT-disciplines. The author of the levels: philosophical, General scientific, concrete science and technology illustrated the construction
of a course on information technology training. The proposed stages of construction disciplines: clarifying the goals of a discipline; definition of psychological-pedagogical and organizational-pedagogical conditions of teaching; clarification of the structure and content of the IT-disciplines; the definition of pedagogical technologies of learning; structuring and meaning of the content; selection (development) of training and methodological support; selection (development) of methods and means of diagnostics;the reflexive stage.

References

1 Болонский процесс:Результаты обученияи компетентностный подход (книга-приложение 1) / под науч. ред. д-ра пед. наук, профессора В.И. Байденко.– М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов,2009. –536 с.
2 Tuning Education Structures in Europe [Electronic resource]. – URL: http://tuning.unideusto.org.3 Ціханава Т.В. Вучэбныя дысцыплiны
інфармацыйна-тэхналагічнай накірованасці у вышэйшай школе
/ Т.В.Ціханава // Вышэйшая школа. Навукова-метадычны і публітыстычны часопыс.– № 5 (97). – Мінск: Рэспубліканскі
інстытут вышейшай школы,2013. – С. 36-39.4 Тихонова Т.В. Сутність поняття «дидактичне конструювання змісту навчальної
дисципліни вищої школи» / Тихонова Т.В. // Науковий часопис
Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.
Серія № 5. Педагогічні науки.– Випуск 34: збірник наукових
праць / за ред. проф. В.Д. Сиротюка– К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова,2012.– С. 181-186. 5 Тихонова Т.В. Конструювання
змісту інформаційно-технологічної дисципліни у системі вищої
педагогічної освіти / Т.В.Тихонова // Інформаційні технології в освіті:Збірник наукових праць. Випуск 15. – Херсон,ХДУ, 2013. – С. 229-233.URL: http://ite.kspu.edu/ru/issue-15/p-229-233. 6 Блауберг И.В. становление и сущность системного похода / И.В. Блауберг, Э.Г. Юдин. – М.: Наука, 1973. – 270 с. 7 Юдин Э.Г. Методология науки.Системность.Деятельность./Э.Г. Юдин – М.: Эдиториал УРСС, 1997. – 444 с. 8 Юдин Э.Г. Системный подход
и принцип деятельности.Методологические проблемы современной науки /Э.Г. Юдин. – М.: Наука, 1978. – 392 с.
9 Зимняя И.А. Педагогическая психология:учебник для вузов.
– Изд. второе,доп., испр. и перераб.– М.: Логос,2004.-384 с.
10 Любогор О.В. Праксеологический подход к анализу результативности педагогической деятельности:автореферат
дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / О.В. Любогор.– СПб., 2011. – 26 с. 11 Бурмакина, В.Ф. Большая Семерка (Б7).Информационно-
коммуникационно-технологическая компетентность:методическое
руководство для подготовки к тестированию учителей [Электронный ресурс] / В.Ф. Бурмакина, М. Зелман,И.Н. Фалина.
– М.: НФПК, 2007. – 56 с. Режим доступа: http://ifap.ru/library/book360.pdf.12 Дорошенко Ю.А. Методика
обучения информационным технологиям в школьном курсе информатики / Ю.А. Дорошенко, Т.В. Тихонова, А.С. Погромская
// Информатика и образование.– №1. – 2014. – С. 63-73.

Downloads

How to Cite

Tikhonova., T. V. (2016). Methodological analysis of didactic construction of information technology disciplines in higher education. Journal of Educational Sciences, 46(3). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/323