Upbringing potential of song creation by Shamshi Kaldayakov.
Keywords:
traditional culture, singing art, folk art, pop song popular culture, the composer, the waltz, love poems,Abstract
The epitome of spirituality and wisdom of Kazakh people is their traditional culture, namely, singing art, in which there is pronounced ideas about beauty and the sublime. Kazakhs singing art is rooted in folklore and folk art. Since ancient times, each Kazakh mastered the art of singing at the household level. The article is devoted to one of the brightest representatives of the genre of pop songs Shamshi Kaldayakov, composer, whose identity has become a symbolic figure of an era. The song also became the main genre of his work, was formed in the depths of the Kazakh culture. Shamshi’s songs are filled with kindness, sincerity, love. They immediately get into the heart and soul of the listener. As the analysis shows, Sh. Kaldayakov was not syncretic creator, didn’t create poetic texts, and was not a performer of his songs. However, love of people to personality and creativity of Sh. Kaldayakov can be compared with the worship and adoration of traditional society referring to salaam and sere.References
1 Концепция культурной политики Республики Казахстан. – Астана, 2014. – 64 с.
2 Ерзакович Б. Песенная культура казахов. – Алма- Ата, 1966.
3 Бисенова Г. Песенное творчество Абая. – Алматы, 1999.
4 Байгаскина А. Ритмика казахской традиционной песни. – Алматы, 1991.
5 Каракулов Б. Локальные особенности ладовой организации казахского песенного мелоса. Автореф. дис...к.иск. – Алмат- Ата, 1973.
6 Елеманова С. Казахское традиционное песенное искусство. – Алматы,2000.
7 Амирова Д. Аркинская пеенная традиция: жанрово- стилевая
система // Традиционная музыка Азии. – Алматы, 1966.
9 Сабырова А. Абай и Шакарим: музыкальная эстетика и песенный стиль: автореф. дис...к.иск. – Алматы, 1999.
10 Абдрахман Г. Современное самодеятельное песнетворчество
в казахской музыкальной культуре: автореф. дис...к.иск. – Алма-Ата, 1999.
11 Бердибай А. О некоторых принципах структурирования музыкальной и поэтической системы в песнях казахстанских композиторов // Исполнительское творчество: история и проблемы развития на современном этапе.– Алматы,2002.
12 Омарова А. Эстрадная песня в музыкальной культуре Казахстана. Дипломная работа. – Алматы, 2003.
2 Ерзакович Б. Песенная культура казахов. – Алма- Ата, 1966.
3 Бисенова Г. Песенное творчество Абая. – Алматы, 1999.
4 Байгаскина А. Ритмика казахской традиционной песни. – Алматы, 1991.
5 Каракулов Б. Локальные особенности ладовой организации казахского песенного мелоса. Автореф. дис...к.иск. – Алмат- Ата, 1973.
6 Елеманова С. Казахское традиционное песенное искусство. – Алматы,2000.
7 Амирова Д. Аркинская пеенная традиция: жанрово- стилевая
система // Традиционная музыка Азии. – Алматы, 1966.
9 Сабырова А. Абай и Шакарим: музыкальная эстетика и песенный стиль: автореф. дис...к.иск. – Алматы, 1999.
10 Абдрахман Г. Современное самодеятельное песнетворчество
в казахской музыкальной культуре: автореф. дис...к.иск. – Алма-Ата, 1999.
11 Бердибай А. О некоторых принципах структурирования музыкальной и поэтической системы в песнях казахстанских композиторов // Исполнительское творчество: история и проблемы развития на современном этапе.– Алматы,2002.
12 Омарова А. Эстрадная песня в музыкальной культуре Казахстана. Дипломная работа. – Алматы, 2003.
Downloads
How to Cite
Kaliakbarova., L. T. (2016). Upbringing potential of song creation by Shamshi Kaldayakov. Journal of Educational Sciences, 46(3). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/337
Issue
Section
Theory and methodology of upbringing work