The Conceptualization of Education Policy: History, Theory and Internship.

Authors

  • Sh. T. Taubayeva Казахский национальный университет имени аль-Фараби,
        31 38

Keywords:

education policy, conceptualization, strategy, system analysis,

Abstract

The article reveals the historical and theoretical background for the conceptualization of educational policy. Presents an analysis of fundamental works devoted to investigation of a system of bases of modeling education strategy (F. Coombes, B. Gershunsky, A. Nurmagambetov, A. Kusainov, A. Bulatbayeva and others). The definition of the conceptualization of education policy as a way of understanding the positions of the theory of pedagogical concepts. Classification of concepts in the field of educational policy. Requirements are considered models of met concept. In practice, implementation of the educational policy considered strategy online educational organization (route-perspective – program – method – landmark – concretization) routing education organization (updated content, teaching methods, methods of organization of a holistic educational process). Use in the design process and route build the content of education in secondary school heuristic learning promoted innovative updating of educational content, its partial integration and restructuring. The article was prepared in the framework of the project of the Ministry of education and science of the Republic of Kazakhstan «the Study of educational policy of Kazakhstan and countries of Europe: comparative aspect for the development of human capital and the formation of an intellectual nation».

References

1 Тагунова И.А. Международные исследовательские проекты в образовании // Педагогика. – 1993. – № 5. –С. 105-109.
2 Кусаинов А.К. Развитие образования в Казахстане и Германии. – Алматы: Ғылым, 1997. – 204 с.
3 Конституция Республики Казахстан //В редакции Законов Республики Казахстан от 07.10.1998 г. N284-1,21.05.2007 г. № 254-III ЗРК (на казахском и русском языках); Закон Республики Казахстан от 27 июля 2007 года № 319-III «Об образовании» (на казахском и русском языках); Государственная программа развития образования в Республике Казахстан на 2005 – 2010 годы. – Астана, 2004. (на казахском и русском языках); Назарбаев Н.А. Казахстан на пороге
нового рывка вперед в своем развитии. Послание Президента Республики Казахстан Нурсултана Назарбаева народу
Казахстана. – Астана: Елорда, 2006. – 48 с.
4 Кумбс Ф. Кризис образования в мире: системный анализ. – М.: Прогресс, 1970.
5 Гершунский Б.С. Философия образования для XXI века. – М.: Изд-во «Совершенство», 1989. – 608 с.
6 Гершунский Б.С. Обазовательно-педагогическая прогностика. – М., 2009.
7 Нурмагамбетов А.А. Образовательная политика Республики Казахстан в контексте трансформации системы высшего образования. – Алматы: Қазақ университеті, 2002. – 354 с.
8 Кусаинов А.К., Булатбаева А.А. Образовательная политика: сравнительный анализ: Монография. – Алматы: Изд-во «ROND&A», 2009. – 116 с.
9 Булатбаева А.А., Мынбаева А.К. Контент-анализ казахстанских интернет сайтов по образовательной политике // Вестник КазНУ. Серия «Педагогические науки». – 2013. – №2 (39). – С. 29-37.
10 Садыков Т.С. Проблемы устойчивого развития высшей школы в условиях глобализации. – Алматы: Ғылым, 2003. – 208 с.
11 Нуртазина Р.А. Образовательная политика Республики Казахстан в условиях глобализации: дисс. … докт.полит.наук. по специальности 230002. – Алматы, 2005. – 277 с.
12 Нейматов Я.М. Образование в ХХI Веке: тенденции и прогнозы. – М.: Изд-во «Алгоритм», 2002. – 480 с.
13 Мынбаева А.К. Современное образование в фокусе новых педагогических концепций, тенденций и идей: Монография. – Алматы: Раритет, 2005. – 90 с.
14 Днепров Э.Д. Образование и политика. В 2 т. – М., 2006. – 520 с.
15 Смолин О. Н. Образование – для всех: Философия. Экономика. Политика. Законодательство. – М.: Изд-во Проспект, 2006. – 416 с.
16 Фрумин И.Д. Образовательная политика: практика анализа: учебно-методический комплекс. – М.: МВСЭН, 2005. – 58 с.
17 Кусаинов А. Развитие образования: проблемы и перспективы. – Алматы: Изд-во «ROND&A», 2005. – 280 с.
18 Новиков А.М. Постиндустриальное образование. – М.: Изд-во «Эгвес», 2011. – 152 с.
19 Сквирский В.Я. О разработке и оценке педагогических концепций // Сов. педагогика. – 1988. – № 12. – С. 53-58.
20 Управление развитием школы: практические шаги // Народное образование. – 1998. – № 4. – С. 29-36.
21 Борытко Н.М. Методология и методы психолого-педагогических исследований: учеб. пособие для студ.высш. учеб.заведений. – М.: Издательский центр «Академия», 2008.– 320 с.

Downloads

Published

2016-01-14