Formation of multilingual area of future competitive ability specialists in high education.

Authors

  • K. T. Atemova, Қ.А. Ясауи атындағы Халықаралық Қазақ-Түрік университеті, тарих жəне педагогика факультеті
  • G. B. Issabekova Қ.А. Ясауи атындағы Халықаралық Қазақ-Түрік университеті, тарих жəне педагогика факультеті
        22 106

Keywords:

future specialist, competitive ability, polylingual and polycultural, education on the basis of three languages,

Abstract

Kazakhstan Republic has the place among the other developed countries, and has all opportunities in the sphere of education. Kazakhstan – multinational country. In Kazakhstan lives 130 ethnical groups, is developing country. Nowadays in our society two languages is changed into multi language. This multi language is given in native language, because Kazakh language is state language, Russian language is the source of science – technical news, foreign language is for human being in the sphere of world. At fi rst it is important to have specialists who know multi language and it helps to be multi cultural individual. According to it, the content of the article is in the sphere of educational system, to formulate multilingual area. Nowadays in the competitive society from school pupils to future specialists of high education, to labor collective specialists have to learn multilingual, it is very important to discuss this problem. On the basis of multilingual to formulate multicultural individual, and to have experiences at the level of state and in Republic is developed language centers. In conclusion, multilingual is prepared nowadays competitive ability specialist.

References

1 Назарбаев Н.А. 2007 жылғы Жолдауынан бастау алған тіл саясаты туралы // Мəдениет – 2008. – №6. – 52-53 б.
2 Ким В.А., Утеулиева Ф.Е. Руководство по поликультурному образованию. – Тараз, 2010
3 Энциклопедиялық сөздік. – Алматы, 2002
4 Назарбаев Н. А. «Жаңа əлемдегі жаңа Қазақстан» атты Қазақстан халқына жолдауы // Егемен Қазақстан. – 2007.– 28 aкпан.
5 Макаев В.В. Поликультурное образование – актуальнач проблема современной науки // Педагогика. – Алматы.– 1999. – №4. – 6-12 b.
6 Мектепте оқыту процесінде көптілділікті дамыту мəселелері: əдістемелік құрал. – Астана: ҰБА, 2013. – 85 б.
7 Уалиулы Н. – Алматы: РУК, 1988. – 122 с.
8 Ким В.А. Воспитание гуманной личности в поликультурной среде // Қазақстан мектебі. – 2007. - №6.
9 Тілдерді дамутудың 2001-2009 ж. арналған мемлекеттік бағдарламасы. -Алматы, 2002.
10 Дарибаева А. Жеке тұлға қалыптастыруда үш тілде оқытудың рөлі // Средняя школа Казахстана. – 2013. – №4.– 19-21 б.
11 Сафонов В. Изучение языков международного общения. – М., 1998.
12 Закон РК «Об образовании». – Алматы: Юрист, 1999.
13 Абаилденова Н. Үш тілді оқыту – дарынды балалардың танымдық əлеуметін арттыру жолы // Қазақстан орта мектебі. – 2013. – 26-28 б.

Downloads

Published

2016-01-14

Issue

Section

Psychological and pedagogical problems of professional education