Indicators of informatization of School Education.

Authors

  • A. I. Tazhigulova Доктор педагогических наук, президент «АО «Национальный центр информатизации», Республика Казахстан, г. Алматы
        34 46

Keywords:

Informatization of education, the national monitoring system of education, inductory, electronic education, level of Informatization of school

Abstract

The article considers the problem of determination of indicators of Informatization of school education. With their help it is possible to describe the current state of the process of Informatization. Monitoring and evaluation of the results of the introduction of information-communication technologies in educational process is crucial when determining the strategy of further development of e-learning and e-education in General. The article provides criteria for the selection of indicators developed by the expert group of the European economic Commission (UNECE). Indicators should be relevant to the conditions SMART – S (Specifi c) – specifi c; M (Measurable) is measurable; (Achievable) – Yes; R (Real) is real; T (Times) time-related. To defi ne indicators for measuring the use of ICT in school education we found useful the experience of the UK, where the Toolkit applies a matrix British Educational Communications and Technology Agency (VESTA). It includes 32 indicator which helps to determine 6 levels of Informatization of school. Interesting experience of Russia, the Federal indicators of the project «Informatization of the education system». The necessity of conducting scientifi c research on the development of indicators for national monitoring system. Keywords:

References

1 Отчет о Женевском этапе Всемирной встречи на высшем уровне по вопросам информационного общества. WSIS-03/GENEVA/9(Rev.1)-R . – [Электронный ресурс]. – http://www.itu.int/dms_pub/itu-s/md/03/wsis/doc/S03-WSISDOC-0004!!PDF-R.pdf. – Дата обращения 14.02.2014.
2 Мониторинг информационного общества и обществ знаний: статистические данные. – Институт статистики ЮНЕСКО. – Монреаль, 2002. – 119 с.
3 Report of the Partnership on Measuring Information and Communication Technology for Development. – E/ CN.3/2005/23, E/CN.3/2007/5, E/CN.3/2009/19. – [Электронный ресурс].– http://unstats.un.org/unsd/statcom
4 Декларация тысячелетия Организации Объединенных Наций. Принята резолюцией 55/2 Генеральной Ассамблеи от 8 сентября 2000 года – [Электронный ресурс]. – http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/summitdecl.shtml.– Дата обращения 14.02.2014.
5 British Educational Communications and Technology Agency. – http://schools.becta.org.uk.
6 Сборник информационно-методических материалов о проекте «Информатизация системы образования».–М.:Локус-Пресс, 2005. – 52 с.
7 Уваров А.Ю. Пространство задач информатизации школы // Информатика. – 2002. − № 23 (359). – С.12.
8 Краткое руководство для разработки национальных индикаторов образования для устойчивого развития.–Бангкок: ЮНЕСКО,2007.– 23 с.

Downloads

Published

2016-01-14