To the question about a new paradigm in education in the conditions of information society.

Authors

  • E. V. Artykbayeva Доктор педагогических наук, вице-президент АО «Национальный центр информатизации», г. Алматы
        31 42

Keywords:

information society, information-communication literacy, ICT culture, e-learning, informatization of education,

Abstract

The article discusses approaches to a new paradigm of learning in the information society; indicate the goals, conditions and results of е-learning. Building a model of information-communication personality of the pupil and teacher, we proceeded from the fact that the person is a dynamic system, which is constantly changing, self improvement, fi lled with new content. Readiness signs ICT literacy provide the basis for forming of information-communication competence, ICT competence person forms his information-communication culture and other. For the teacher realized a new paradigm of learning to build the new Director of the lesson, he must be formed information-communication culture. Information-communication literacy personality is a combination of knowledge and skills, allowing to work with ICT in learning (of the pupil ) or professional (of the teacher) at the level of advanced user. The teacher, not being the only source of knowledge, turns into a tutor, who will not only translates the student input educational information and organizes the work of a student with educational materials, interaction of students between educational purposes, providing advice and support if necessary.

References

1 Новейший философский словарь /сост. А.А. Грицанов – Минск. Изд. В.М.Скакун, 1998. – С. 504.
2 Кун Т. Структура научных революций. − М.: Прогресс, 1977. − С. 11.
3 Ильинский И.М. Образование, молодежь, человек. – М.: Московский гуманитарный университет, 2006.
4 Кови С. Восьмой навык. От эффективности к величию. – М., 2007.
5 Бондаревская Е.В. Парадигма как методологический регулятив педагогической науки и инновационной практики //Педагогика. – 2007. – № 6. – C. 3-10.
6 Педагогика: педагогические теории, системы, технологии: учебное пособие / под ред С.А. Смирнова. − М.:Академия, 1998.
7 Brown B., Ober R., Joar R.I., Webb, Jeannine N. The Florida Taxonomy of Cognitive Behaviors // Institute for Development of human Resources, the University of Florida. – Gaines-ville, 1968.
8 Maslow A.H. Motivation and Personality. – New York: Harper and Row, 1954. Rodgers C.R. Freedom to learn. – Colombus, Ohio: Merril, 1969.
9 Levis H.G., Purkey W.W. Factories of families. – University of Florida, 1970.
10 Амонашвили Ш.А. Личностно-гуманная основа педагогического процесса. – М., 1990.
11 Шаталов В.В. Учить всех, учить каждого // Педагогический поиск / сост. И.Н. Баженова. – М.,1988. – С.141-204.
12 Бондаревская Е.В. Гуманистическая парадигма личностно-ориентированного образования // Педагогика. –1997. − №4. − С. 12-17.
13 Власова Т.И. Теоретико-методологические основы и практика воспитания духовности современных школьников: дис. ... докт. пед. наук : 13.00.06. – Ростов н/Д, 1999.
14 Корнетов Г.Б. Становление демократической педагогики: восхождение к общественно-активной школе: учебное пособие. – М.-Тверь: Научная книга, 2009.
15 Чакликова А.Т. Научно-теоретические основы формирования межкультурно-коммуникативной компетенции в условиях информатизации иноязычного образования: автореф. ... докт. пед. наук: 13.00.02. − Алматы, 2009.
16 Сандакова Л.Г. Информационно-технологическая парадигма образования: гуманистическая сущность и концептуальные основы: дисс. ... докт.филос. наук: 09.00.11. − Улан-Удэ, 2003.
17 Колин К.К. Информационная цивилизация: будущее или реальность? // Библиотековедение. – 2001. – № 1. − С.34-44.
18 Образование для мирового сообщества.// Образование: сокрытое сокровище. – Париж. ЮНЕСКО, 1997.
19 Лотман Ю.М. Феномен культуры. Избр. статьи в 3 тт. – Таллинн, 1992. – Т. 1. – С. 34-45.
20 Кочетова А.А. Модульное проектирование культурно-образовательной среды как совместная инновационная
деятельность субъектов образования: Монография / под ред. 3.И. Васильевой. – СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2009.
21 Нургалиева Г.К. e-Learning – платформа новой парадигмы обучения и условие массового качественного образования – [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://nci.kz/ru/content/e-learning-platforma-novoy-paradigmy-obucheniyai-uslovie-massovogo-kachestvennogo. Дата обращения: 11.03.2014.
22 Гершунский Б.С. Философия образования: учебное пособие для студентов высших и средних педагогических учебных заведений. − М.: Московский психолого-социальный институт, 1998.

Downloads

Published

2016-01-14