Social networks in educational process: analysis of the experience of application, trends and prospects of development.
Keywords:
internet, social networks, educational process, learning activity,Abstract
The research objective is the revelation and analysis of the Internet social networks educational potential. For achieving the research objective the following methods of research were used: cognitive generalizing ones, diagnostic ones, the qualitative and quantitative analysis, and the comparison of the obtained data. This paper presents the theoretical aspects of the organization of educational activity in the social networks of the Internet. The article highlights the basic principles and key characteristics of communication in social networks, educational opportunities of social networks, a model of distance and interactive learning on the basis the use of social networks as a pedagogical tool. Also, in this article, the authors provide research and analysis of foreign and Kazakh experience in the application of social networks in the educational process. Based on this analysis the paper contains some positive aspects of social networks applications in the educational space.In order to use educational opportunities for social networks, the authors also consider the prospects of the development of e-learning in the context of the positive aspects of theirusage.References
1 Mason R., Rennie F. Using Web 2.0 for learning in the community. The Internet and Higher Education, 2007. – №10. –
C.196-203.
2 Mason R., Rennie F. E-learning and social networking handbook: Resources for higher education (1sted.). New York, NY:
Poutledge.-2008.
3 Johnson D.W., Johnson R.T. Cooperation and the use of technology. In Jonassen D.(Ed), Handbook of research on educational
communications and technology (2nd ed., pp. 785-811). Mahwah, NI: Lawrence Erlbaum. – 2004.
4 Beldarrain Y. Distance education trends: Integration new technologies to foster student interaction and collaboration//Distance
Education, 2006. – №27(2). – C.139-153.
5 Conole G., Culver J. The design of Cloud works: Applying social networking practice to foster the exchange of learning and
teaching ideas and designs//Computer and education, 2010. – №54. – C. 679-692.
6 Смышляева Е.В. Социально-педагогические условия
организации виртуального общения молодежи. [Электронный
ресурс] – Режим доступа: www.nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-02/dissertaciya-sotsialno-pedagogicheskie-usloviya-
organizatsii-virtualnogo-obscheniya-molodezhi
7 Матрехина Н.А. Социальная сеть человека в контексте его жизненных ситуаций. [Электронный ресурс] – Режим доступа.
8 Алтуфьева А.А. Компьютерная инфодидактика как основ а
организации информационно-образовательной среды //Известия
РГПУ им. А.И. Герцена.– 2008. – № 80. – С.385-387.
9 Sapargaliyev, D. (2011). The Organization of Mobile Learning in Higher Education of Kazakhstan. Enhancing Learning Through Technology, 63.
10 Джусубалиева Д.М. Эффективное использование дистанционных
образовательных технологий в учебном процессе: проблемы и перспективы // Вестник КазНУ. Серия «Педагогические науки». – 2012. – №1. – С. 5-9.
11 Light R.J. Making the most of college: students speak their minds. Cambridge: Harvard university press, 2001. – 256 c.
12 Рейтинг социальных сетей по посещаемости – ТОП-20 Казахстан
[Электронныйресурс]- Режим доступа: www.sarafannoeradio.
org/analit...stana
13 Ерахтина И.И. Интерактивные технологии работы куратора
с родителями. – 2013. [Электронный ресурс] – Режим доступа:
www.kstu.kz/wp-content/Лекции ФПК кураторов. do.
14 Barnes N.G., Lescault A.M. Social media adoption soars as higher-ed experiments and reevaluates its use of new communications tools. – 2012. [Электронныйресурс] – Режим доступа: www.umassd.edu/media/umassdartmouth/cmr/studiesandresearch/high ered.pdf.
15 Революция в мире образования от LSBF! – 2010. [Электронный
ресурс] – Режим доступа:www.lsbf.ru/news/lsbf- facebook/.
16 50 reasons to invite Facebook into your classroom. – 2011. [Электронный ресурс] – Режим доступа: www.online-college.
org/2011/07/18/50-reasons-to-invite-facebook-into-yourclassroom.
17 Фещенко А.В. Социальные сети в образовании: анализ опыта
и перспективы развития //Открытое и дистанционное образование.
– 2011. -№ 3.- С. 44-50.
18 Золотова В. В. Социальные сети: тенденции развития
и перспективы для продвижения продуктов / В. В. Золотова //
Маркетинг услуг. – 2012. – № 3 (31). – С. 224-231.
C.196-203.
2 Mason R., Rennie F. E-learning and social networking handbook: Resources for higher education (1sted.). New York, NY:
Poutledge.-2008.
3 Johnson D.W., Johnson R.T. Cooperation and the use of technology. In Jonassen D.(Ed), Handbook of research on educational
communications and technology (2nd ed., pp. 785-811). Mahwah, NI: Lawrence Erlbaum. – 2004.
4 Beldarrain Y. Distance education trends: Integration new technologies to foster student interaction and collaboration//Distance
Education, 2006. – №27(2). – C.139-153.
5 Conole G., Culver J. The design of Cloud works: Applying social networking practice to foster the exchange of learning and
teaching ideas and designs//Computer and education, 2010. – №54. – C. 679-692.
6 Смышляева Е.В. Социально-педагогические условия
организации виртуального общения молодежи. [Электронный
ресурс] – Режим доступа: www.nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-02/dissertaciya-sotsialno-pedagogicheskie-usloviya-
organizatsii-virtualnogo-obscheniya-molodezhi
7 Матрехина Н.А. Социальная сеть человека в контексте его жизненных ситуаций. [Электронный ресурс] – Режим доступа.
8 Алтуфьева А.А. Компьютерная инфодидактика как основ а
организации информационно-образовательной среды //Известия
РГПУ им. А.И. Герцена.– 2008. – № 80. – С.385-387.
9 Sapargaliyev, D. (2011). The Organization of Mobile Learning in Higher Education of Kazakhstan. Enhancing Learning Through Technology, 63.
10 Джусубалиева Д.М. Эффективное использование дистанционных
образовательных технологий в учебном процессе: проблемы и перспективы // Вестник КазНУ. Серия «Педагогические науки». – 2012. – №1. – С. 5-9.
11 Light R.J. Making the most of college: students speak their minds. Cambridge: Harvard university press, 2001. – 256 c.
12 Рейтинг социальных сетей по посещаемости – ТОП-20 Казахстан
[Электронныйресурс]- Режим доступа: www.sarafannoeradio.
org/analit...stana
13 Ерахтина И.И. Интерактивные технологии работы куратора
с родителями. – 2013. [Электронный ресурс] – Режим доступа:
www.kstu.kz/wp-content/Лекции ФПК кураторов. do.
14 Barnes N.G., Lescault A.M. Social media adoption soars as higher-ed experiments and reevaluates its use of new communications tools. – 2012. [Электронныйресурс] – Режим доступа: www.umassd.edu/media/umassdartmouth/cmr/studiesandresearch/high ered.pdf.
15 Революция в мире образования от LSBF! – 2010. [Электронный
ресурс] – Режим доступа:www.lsbf.ru/news/lsbf- facebook/.
16 50 reasons to invite Facebook into your classroom. – 2011. [Электронный ресурс] – Режим доступа: www.online-college.
org/2011/07/18/50-reasons-to-invite-facebook-into-yourclassroom.
17 Фещенко А.В. Социальные сети в образовании: анализ опыта
и перспективы развития //Открытое и дистанционное образование.
– 2011. -№ 3.- С. 44-50.
18 Золотова В. В. Социальные сети: тенденции развития
и перспективы для продвижения продуктов / В. В. Золотова //
Маркетинг услуг. – 2012. – № 3 (31). – С. 224-231.
Downloads
How to Cite
Khamzina, B. E. (2016). Social networks in educational process: analysis of the experience of application, trends and prospects of development. Journal of Educational Sciences, 42(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/64
Issue
Section
E-learning and Distance Education