The formation of readiness of future teachers to innovative activity.

Authors

  • S. Trapitsyn Российский государственный педагогический университет, Российская Федерация, г. Санкт-Петербург
        52 51

Keywords:

innovative pedagogical activity, commitment to innovation, preparation of teachers, innovation culture, innovation educational process,

Abstract

Today, researchers distinguish between two types of innovation phenomena in education: pedagogical innovation (innovations in education) and innovative training. The purposeful formation of readiness of future teachers to innovative activity requires the creation of such conditions: – high level formed readiness for innovative activity of teachers engaged in the process of preparation of future teachers; – inclusion of future teachers in real practice innovation education by alternating individual consultations, creative tasks), group (lectures, seminars) and collective (role play, discussions, trainings) forms of training, aimed at the formation of readiness for innovative activity;– mastering of future teachers in the techniques of reflective analysis of their own activities; – application in the educational process of information technology to create a shortcut, projective educational situations. Given the characteristics of innovation in education and the demands of the modern teacher, there are two main areas of preparation of future teachers to innovative activity: – associated with planning and organization of innovative educational process; – associated with the development of personal and professional qualities of future teachers needed for innovation. Recommendations on the implementation of these directions.

References

1 Иванова С.П. Психологическое сопровождение профессиональной
подготовки психологов МЧС России: монография. – СПб.: Изд-во. Астерион, 2011.
2 Исследование процесса становления профессиональной компетентности будущих педагогов: коллективная монография
/ под ред. Г.А. Бордовского – СПб.: Изд-во «Лема», 2011.
3 Компетентностный подход в педагогическом образовании:
коллективная монография / под ред. В.А. Козырева–СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена,2004.
4 Лазарев В.С. Управление инновациями в школе. – М.: Центр педагогического образования, 2008.
5 Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. – М., 2004.
6 Поляков С.Д. Педагогическая инноватика: от идеи до практики.
– М.: Педагогический поиск, 2007.
7 Посталюк Н.Ю. Педагогика сотрудничества: путь к успеху.– Казань,
1992.
8 Пригожин А.И. Инноваторы как социальная категория // Методы
активизации инновационных процессов. – М., 1998.
9 Сластенин В.А., Подымова Л.С. Педагогика: инновационная деятельность. – М.: Магистр, 1997
10 Совершенствование образовательных программ и технологий
подготовки специалистов для инновационной деятельности в сфере
образования: монография // под науч. редакцией Г.А. Бордовского
– СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2009.
11 Хуторской А. В. Педагогическая инноватика: методология, теория,
практика: научное издание. – М.: Изд-во УНЦ ДО, 2005.

Downloads

How to Cite

Trapitsyn, S. (2016). The formation of readiness of future teachers to innovative activity. Journal of Educational Sciences, 42(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/68

Issue

Section

Psychological and pedagogical problems of professional education