Professional growth of the teacher as a condition of development of quality education

Authors

  • A. Tanatova Центр уровневых программ АО «НЦПК «Өрлеу» Республиканского института повышения квалификации руководящих и научно- педагогических работников системы образования, г. Алматы
        49 33

Keywords:

teacher, professional development, pedagogical skills, facilitator,

Abstract

The article reveals the ways and problems of professional development of teachers today. The structure of the article consists of an introduction, «Changing paradigms of learning and expanding the role of the teacher«, „Experience courses of professional development by teachers«, the conclusion. Kazakhstan has great pedagogical traditions improvement of teachers. Currently implemented training course for teachers of secondary schools of Kazakhstan. Modern, competent teacher should be a teacher, psychologist, and psychotherapist, coach, and mentor, and Creator. This approach requires the teacher to rethink its social role, review the choice of forms and methods of teaching students, and rebuilding themselves, their psychology. The modern teacher must be a facilitator and reflective practitioner. The article revealed the experience courses teachers on the programme of the second level of training. Teacher professional needs to understand that lesson and behavior of teachers subject to the laws of drama: you need to be able to arouse interest, to hold him, to reach climax and to provide cognitive outcome». The teacher should not succumb to estimate cliche. On the contrary, he must hear the voice of each student. And this is very important because as a teacher, I sincerely respect their students, can contribute to the development of their learning motivation. To achieve this it is necessary to take into account the opinion of the students themselves.

References

1 Современные образовательные технологии: учебное пособие
/ коллектив авторов; под ред. Н.В. Бордовской. – 2-е изд. – М.: КНОРУС, 2011. – 432 с.
2 Педагогическая психология: учебное пособие./ Л.А. Регуш, А.В. Орлова.– СПб.: Питер, 2010. – 416 с.
3 Танатова А.Д. Формирование мотивации к успешному учению как условие развития одаренности учащихся: диссертация канд.пед.наук.
– Алматы, 2009. – 198 с.
4 Руководство для учителя: Программа курсов повышения квалификации педагогических работников РК. Второй (средний)
уровень. – Изд. первое.–Астана, АОО «Назарбаев Интеллектуальные
школы », 2012. – 281с.
5 Маралов В.Г. Основы самопознания и саморазвития: учебн. пособие
для студ. сред. пед. учеб.з аведений.– М.: Издательский центр «Академия », 2002. – 256 с.
6 Ахметзянов Х.Р. Профессиональное портфолио в системе переподготовки и повышения квалификации работников образования
// Современные проблемы гуманитарных и естественных наук: материалы VII международной научно–практической конференции
27–28 июня 2011 г. Том II. – М., 2011. – 432 с.
7 Лизинский В.М. Современный урок: особенности, подходы,
диагностика. – М.: Центр «Педагогический поиск»,2009. – 160 с.
8 Жайтапова А.А. Моделирование и мониторинг профессионального
роста учителей в системе повышения квалификации: учебное пособие.
– Алматы, 2006. – 90 с.
9 Хмель Н.Д. Теория и технология реализации ЦПП: учебное пособие
в помощь преподавателям, аспирантам. – Алматы, 2002. – 90 с.
10 Программа курсов повышения квалификации педагогических
работников РК. Второй (основной) уровень.– Изд. третье. – Астана, АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы », 2012. – 291 с.
11 Савенков А.И. Одаренный ребенок дома и в школе. – У-Фактория,
2004.

Downloads

Published

2016-01-14

Issue

Section

Psychological and pedagogical problems of professional education