The application of the principles of corporate governance in higher educational institutions.

Authors

  • A. А. Аltaibek Алматинский гуманитарно-технический университет, Казахстан,Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • A. М. Zhusupov Алматинский гуманитарно-технический университет, Казахстан,Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • K. А. Zhusupova Алматинский гуманитарно-технический университет, Казахстан,Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • B. S. Кabataeva Алматинский гуманитарно-технический университет, Казахстан,Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        214 99

Keywords:

management in education, manager, corporate governance, management effectiveness, publicprivate partnership,

Abstract

In the State programme of education development of the Republic of Kazakhstan (RK) for 2011-2020 given the task of improvement of management in education. Corporate governance was developed in the last decade, in spite of the fact that corporate relations in the countries with developed economies exist for a long time. Practical experience shows that the lack of strong managerial and progressive technologies of management entails the weakness of the strategic planning and the ineffectiveness of the operational management. The question arises that requires systematic research: what should be the principles, conditions and mechanisms that improve the efficiency of University management in the Republic of Kazakhstan. The Kazakhstan practice of corporate management in higher educational institutions has found its development of relatively recently. This is due, on the one hand, the need for evidence-based approaches to the implementation of the methodology and mechanisms of implementation of principles of corporate management in higher educational institutions of Kazakhstan in conditions of modernization of highereducation, and on the otherlack of practice of application of these principles in the activities of universities of Republic of Kazakhstan. In addition, there is an objective need for managers having knowledge of the specifics of the educational activity at the University. Many higher educational institutions of Kazakhstan today in need of specialists with managerial skills. The analysis of the theory allowed to reveal an interdisciplinary approach to the topic. Identified classical mechanisms of management of higher education – organizational-administrative, on legal, economic, social, training, developing, creative, cultural, and innovative. Management of higher education in modern conditions implies the control of the University taking into account the conditions of the market environment. As is known, the organization for economic cooperation and development, in which today includes the 30 most developed countries of the world, were approved by the «corporate governance Principles». The introduction of the principles of corporate management in higher educational institutions of the Republic of Kazakhstan will contribute to the transition from state to state and public management and the transparency of the activities of universities. The article consists of: introduction, subsections «Interdisciplinary approach of education management and corporate governance», «Kazakhstan's practice of corporate governance of education», and conclusion.

References

1 Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011-2020 годы. URL: www.government.kz (15.12.2012 г.).
2 Архипова Н.И., Кульба В.В., Косяченко С.А., Чанхиева Ф.Ю. Исследование систем управления: уч. пособие для вузов. – М.: «Изд-ство ПРИОР», 2002. – 384 с.
3 Раймон-Ален Тьетар. Менеджмент: Пер. с франц.-СПб.: Изд-ский Дом «Нева», 2003. – 96 с.
4 Вазина К.Я. Педагогический менеджмент. – М.: Педагогика, 1992. – 268 с.
5 Селезнева Н.А. Автоматизация проектирования систем управления качеством. дис…док. тех. наук в форме научного доклада. 15.03.12, 15.03.10. – Воронеж: ВПИ, 1992. – 37 с.
6 Бордовский В.А. Организационно-управленческие инновации в системе высшего педагогического образования: Монография. – СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И.Герцена, 1998. – 179 с.
7 Березовин Н.А., Чепиков В.Т., Чеховских М.И. Основы психологии и педагогики. уч. пособие. –Минск: «Новое знание», 2004. – 336 с.
8 Прикот О.Г. Проектирование стратегии развития Санкт Петербургского государственного университета педагогического мастерства // Университетский вестник. – 2002. – №3. – СПб: СПбГУПМ,
2002. – С.4-55.
9 Трапицын С.Ю., Бавина П.А. Оценка качества программ профессиональной подготовки менеджеров образования // Вестник КазНУ. Серия «Педагогические науки». – 2012. – № 1 (35). – С. 71-75.
10 Грейсон Дж. К. Мл., О’Делл К. Американский менеджмент на пороге XXI века: Пер. с англ. –М.: Экономика, 1991. – 319 с.
11 Рубинштейн М.Ф., Фирстенберг А.Р. Интеллектуальная организация. Привнеси будущее в настоящее и преврати творческие идеи в бизнес-решения: Пер. с англ. – М.: ИНФРА-М, 2003.-XVI, 192 с.
12 Кроуфорд У. Управление государственным университетом как бизнесом //Матер. 4-й ежегод. межд. конф. Образовательной сети. – Алматы, 2004. – 118 с. – С. 49-51.
13 Спектор М.Д. Вуз в рыночной экономике. – Алматы: «Өнер», 2001. – 194 с.
14 Баталов Ю. О влиянии развития рыночной экономики как внешней среды системы высшего инженерно-технического образования на подготовку инженерных кадров //Поиск, серия гуманитарных наук. – 2003. – №3. – С. 77-81.
15 В. Королев, В. Кулагин. Управление ВУЗом с точки зрения принципов корпоративного управления. Университетское управление. – №6. – 2006. – С. 90-97.
16 URL: www.twirpx.com (17.12.2012 г.)
17 Иссык Т., Копытин А., Косолапов Г., Кокбасарова Г., Марусич И., Саматдин А., Филин С., Шалгимбаева Г. Корпоративное управление: казахстанский контекст: учебное пособие / Под общей редак-
цией С.А. Филина. – Алматы, ТОО «Институт Директоров», 2009. – 372 с.
18 Управление организацией. Энциклопедический словарь /Под ред. Поршнева А.Г., Кибанова А.Я., Гунина В.Н.- М.: Издательский Дом ИНФРА. – М., 2001. – 822 с.

Downloads

How to Cite

Аltaibek A. А., Zhusupov A. М., Zhusupova K. А., & Кabataeva B. S. (2016). The application of the principles of corporate governance in higher educational institutions. Journal of Educational Sciences, 38(1). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/94