Features of Professional Deformation of Rural Teachers.
Keywords:
teaching, professional deformation, rural teacher, emotional state, fatigue, irritability, feminisierung, stress,Abstract
In the article, the authors examine the characteristics of professional deformation of rural teachers. The specificity of pedagogical activity of the teacher assumes constant communication, which requires emotional interaction with students, parents and colleagues. In the professional activity of the teacher also focuses on the management of mental development of the individual student and the successful implementation of this task depends on the teacher who is able to consciously regulate emotional state: kindness, openness, trust with students, monitor their actions and deeds. The article discusses the views of modern scholars on the professional deformation of teachers. They all emphasize the difficulties and complexities of the teaching profession, which ultimately can lead to burnout, professional deformation. In conclusion, the authors emphasize those not all rural teachers knowledgeable in matters relating to professional deformation of teachers and its prevention.References
1 Маркова А.К. Психология профессионализма– М., 1996. – 308 с.
2 Кузьмина Н.В. Очерки психологии труда учителя– Л., 1967. – 183 с.
3 Зеньковский В.В. Педагогика – М., 1996. – 59 с.
4 Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения– Ростов-на-Дону,1996. – 509 с.
5 Форманюк Т.В. Синдром «эмоционального сгорания» как показатель профессиональной дезадаптации учителя//Вопросы психологии.– 1994, № 6. – С.57-64.
6 Кондратьева С.В. Понимание учителем личности учащегося //Вопросы психологии. – 1980, № 5. – С.46-59.
7 Коновальчук А. Н. Синдром эмоционального выгорания и его профилактика в профессиональной деятельности городских и сельских учителей. – Автореферат диссертации
на соискание ученой степени кандидата психологических наук.– Нижний Новгород,2008 – 27 с.
8 Казыханова Д.А. Педагогические факторы развития
самообразования учителя сельской школы:дис. … канд. пед.
наук – Казань, 1994. – 132 с.
9 Мынбаева А.К., Маликова Н. Профилактика профессиональных деформаций // Вестник КазНУ им.аль-Фараби. Серия «Педагогические науки». – 2011. – №2 (33). – С. 25-30.
10 Ахметова Г.К., Мынбаева А.К., Маликова Н.А. Профессиональные деформации личности педагога:
теоретические основы и профилактика: монография. – Алматы:
Қазақ университеті, 2012. – 102 с.
2 Кузьмина Н.В. Очерки психологии труда учителя– Л., 1967. – 183 с.
3 Зеньковский В.В. Педагогика – М., 1996. – 59 с.
4 Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения– Ростов-на-Дону,1996. – 509 с.
5 Форманюк Т.В. Синдром «эмоционального сгорания» как показатель профессиональной дезадаптации учителя//Вопросы психологии.– 1994, № 6. – С.57-64.
6 Кондратьева С.В. Понимание учителем личности учащегося //Вопросы психологии. – 1980, № 5. – С.46-59.
7 Коновальчук А. Н. Синдром эмоционального выгорания и его профилактика в профессиональной деятельности городских и сельских учителей. – Автореферат диссертации
на соискание ученой степени кандидата психологических наук.– Нижний Новгород,2008 – 27 с.
8 Казыханова Д.А. Педагогические факторы развития
самообразования учителя сельской школы:дис. … канд. пед.
наук – Казань, 1994. – 132 с.
9 Мынбаева А.К., Маликова Н. Профилактика профессиональных деформаций // Вестник КазНУ им.аль-Фараби. Серия «Педагогические науки». – 2011. – №2 (33). – С. 25-30.
10 Ахметова Г.К., Мынбаева А.К., Маликова Н.А. Профессиональные деформации личности педагога:
теоретические основы и профилактика: монография. – Алматы:
Қазақ университеті, 2012. – 102 с.
Downloads
How to Cite
Mukasheva., A. B., & Mukhataeva., D. I. (2016). Features of Professional Deformation of Rural Teachers. Journal of Educational Sciences, 44(1). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/284
Issue
Section
Psychological and Pedagogical Research