The implementation of trilingual education in secondary schoolsin Kazakhstan: pre-service teacher training inEnglish.

Authors

  • A. S. Kambatyrova. Высшая школа образования, Назарбаев Университет
  • L. Iyldyz. Высшая школа образования, Назарбаев Университет
        44 37

Keywords:

pre-service teacher training, trilingual education, English language, secondary education, higher education,

Abstract

The paper examines current challenges and practices in pre-service teacher educationpertinent to the training of student teachers through the medium of English inhigher educational institutions in Kazakhstan. Giventhe introduction of trilingual education in secondary schools, there is an urgent need forpre-service teacher training in English. The most challenging aspect is pre-service training of Mathematics and Science teachers. The State Programme for Educational Development of the Republic of Kazakhstan for 2011-2020 suggests that 15% of teachers of these subjects should be able to teach in English by 2020. According to the Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan only 0.15% of in-service teachers of Mathematics and Science taught in English in 2014. The paper outlines main challenges encountered inthepre-service teacher training in Englishbased on the qualitative empirical research results. The findings support the idea that thedevelopment of trilingual education in the secondary education sector requires a complex set of measures focussed on the improvement of pre-service teacher training.

References

1 Концепция развития иноязычного образования Республики Казахстан. – Алматы: Казахский университет международных отношений и мировых языков, 2010. http: www.edu.gov.kz.(дата обращения: 30.06.2015 г.).
2 Послание Президента Республики Казахстан Н.А. Назарбаева
«Новый Казахстан в новом мире» (Астана, 28 февраля
2007 года). http://www.akorda.kz/ru/page/page_poslanie-prezidenta-respubliki-kazakhstan-n-nazarbaeva-narodu kazakhstana- 28-fevralya-2007-g_1343986887 (дата обращения:30.06.2015 г.).
3 Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011-2020 годы// Издание официальное.– Астана, 2010. – 52 с.
4 Закон Республики Казахстан от 11 июля 1997 года «О языках
в Республике Казахстан». http://online.zakon.kz/
Document/?doc_id=1008034 (дата обращения: 30.06.2015 г.).
5 Конституция Республики Казахстан (30 августа 1995 года).
http://www.constitution.kz/(датаобращения:30.06.2015 г.).
6 Bridges, D., &Sagintayeva, A. Introduction. In D. Bridges (Ed.), Educational reform and internationalisation: The case of school reform in Kazakhstan. – Cambridge: Cambridge University Press, 2014. – pp.xxii-xIii.
7 Kruzhkova, Y., &Fiersova, Y. About realization of the politics of polylingual education implementation in the Republic of
Kazakhstan, 2009.http://www.rusnauka.com/17_APSN_2009/Pedagogica/47819.doc.htm8. (дата обращения:01.07.2015 г.).
8 Smagulova, J. Language policies of kazakhization and their influence on language attitudes and use // The International
Journal of Bilingual Education and Bilingualism. – 2008. – №11(3-4). –pp. 440-475.
9 Государственная программа развития и функционирования языков в Республике Казахстан на 2011-2020 годы. http://
strategy2050.kz/ru/page/gosprog5/ (дата обращения: 02.07.2015 г.).
10 Послание Президента Республики Казахстан Н.А. Назарбаева Стратегия «Казахстан-2050»: Новый политический
курс состоявшегося государства. http://www.akorda.kz/ru/page/page_poslanie-prezidenta-respubliki-kazakhstan-lidera-natsiinursultana-nazarbaeva-narodu-kazakhstana-(дата
обращения: 01.07.2015 г.).
11 Трехъязычное образование Назарбаев Интеллектуальных
школ. http://nis.edu.kz/ru/programs/trilingualism/ (дата
обращения:02.07.2015 г.).
12 Mehisto, P., Kambatyrova, A., &Nurseitova, Kh. Three in one?Trilingualism in policy and educational practice. In D. Bridges
(Ed.), Educational reform and internationalisation: the case of school reform in Kazakhstan. – Cambridge: Cambridge University
Press, 2014. – pp. 152-176.
13 В Астане состоялось августовское совещание столичных педагогических работников «Обновление содержания образования: ориентация на будущее». http://www.edu.gov.kz/ru/news/v-astane-sostoyalos-avgustovskoe-soveshchanie-stolichnyhpedagogicheskih-rabotnikov-obnovlenie (дата обращения:01.09.2015 г.).
14 Министерство образования и науки Республики Казахстан. Статистика системы образования Республики Казахстан. Национальный сборник,2014 г. http://www.edu.gov.kz/ru/analytics/statistika-sistemy-obrazovaniya-respub(дата обращения:02.07.2015 г.).
15 Министерство Национальной Экономики Республики
Казахстан. Комитет по статистике. Среднее образование.
http://www.stat.gov.kz/faces/wcnav_externalId/homeNumbersEducation;jsessionid=P6MnVlRPQP6dcTxs2kM6ptZtTh GhZB8L9sqXhQ1jgLqpLJzJLmyh!1683052708?_adf.ctrl-state=o793wq5jm_76&_afrLoop=12981101817567990#%40%3F_afrLoop%3D12981101817567990%26_adf.ctrl-state%3D188b8zaft1_4 (дата обращения: 31.08.2015 г.).
16 Жетписбаев Б.А., Байдалина А.К. Проблемы переподготовки педагогических кадров для полиязычного образования в контексте модернизации казахстанского образования // Международный журнал экспериментального образования.– 2013.– №3. – C. 39-40.
17 рехъязычное образование как фактор развития интеллектуальной нации. http://ncepa.kz/issledovaniy /2127/(дата обращения: 20.07.2015 г.).
18 В вузах РК готовят 5,5 тыс. учителей для преподавания
отдельных предметов на английском языке – Б. Жумагулов.
http://www.inform.kz/kaz/article/2521121 (дата обращения:
20.07.2015 г.).
19 Султанов Т.Т. Анализ подготовки полиязычных кадров
в вузах Республики Казахстан // Высшая школа Казахстана.– 2014. – №4. – С. 19-23.
20 О переходе на трехъязычное образование рассказал Аслан
Саринжипов. http://www.kazpravda.kz/rubric/ obshchestvo/o-perehode-na-trehyazichnoe-obrazovanie-rasskazal-aslan sarinzhipov/(дата обращения:20.07.2015 г.).
21 Coyle, D., Hood, P., & Marsh D. CLIL: Content and language integrated learning. –Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Downloads

How to Cite

Kambatyrova., A. S., & Iyldyz., L. (2016). The implementation of trilingual education in secondary schoolsin Kazakhstan: pre-service teacher training inEnglish. Journal of Educational Sciences, 45(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/313

Issue

Section

Psychological and pedagogical problems of professional education