New directions of teaching the subject «self-cognition» in the system of general secondary education in the republic of Kazakhstan
Keywords:
humane pedagogics, the program spiritually moral education, learning methods, self-knowledge, new directions in teaching, eternal universal values,Abstract
In the article presents scientific and methodical analysis about new ways of teaching the subject “Self-cognition” in secondary schools. Characterizing features of spiritually-moral program “Self-cognition” the author makes a review of the history of teaching the subject at all levels of the system of General secondary education as a compulsory subject. The history of teaching of the subject is a divided into three periods. In the first period refers to the experiment in all regions of our country to implement the program of spiritual and moral education. In the second period seen the introduction of self-discovery at all levels of secondary school as compulsory subject and on the preparation of state standard of the subject, development of textbooks and teaching-methodical complexes on the subject. In addition, in the third period analyzed the content and structure of the subject in new directions today. The author also gives a description of the eternal universal values, and about their place in humane pedagogy. The author reveals the essence of such values as truth, love, righteous conduct, inner peace and non-violence, and identifies three conditions of teaching the subject in new directions.References
1 Қазақстан Республикасының Білім беру Заңы // Егемен Қазақстан. 2007 ж. – 7 шілде.
2 Назарбаев Н.Ә. Әлеуметтік-экономикалық жаңғырту – Қазақстан дамуының басты бағыты. Қазақстан Республикасы
Президентінің Қазақстан халқына 2012 жылғы 27 қаңтардағы Жолдауы. – Астана, 2012.
3 Өзін-өзі тану. Қазақстан Республикасы Білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандарты. – Алматы: «Бөбек»
ҰҒПББСО, 2006.
4 Әрінова Б.А. Рухани-адамгершілік білім беру бағдарламасының ҚР жалпы білім беру жүйесіне ендірілуін
құрылымдық-функционалды талдау // Әл-Фараби ҚазҰУ Хабаршысы. «Педагогикалық ғылымдар» сериясы. – 2014. –
№2(42). – 12-18 б.
5 Мукажанова Р.А., Омарова Г.А. Методика преподавания дисциплины «Самопознание» в школе. – Алматы:ННПООЦ
«Бөбек», 2013. – 176 с.
6 Амонашвили Ш.А. Размышления о гуманной педагогике. – М., 2001.
2 Назарбаев Н.Ә. Әлеуметтік-экономикалық жаңғырту – Қазақстан дамуының басты бағыты. Қазақстан Республикасы
Президентінің Қазақстан халқына 2012 жылғы 27 қаңтардағы Жолдауы. – Астана, 2012.
3 Өзін-өзі тану. Қазақстан Республикасы Білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандарты. – Алматы: «Бөбек»
ҰҒПББСО, 2006.
4 Әрінова Б.А. Рухани-адамгершілік білім беру бағдарламасының ҚР жалпы білім беру жүйесіне ендірілуін
құрылымдық-функционалды талдау // Әл-Фараби ҚазҰУ Хабаршысы. «Педагогикалық ғылымдар» сериясы. – 2014. –
№2(42). – 12-18 б.
5 Мукажанова Р.А., Омарова Г.А. Методика преподавания дисциплины «Самопознание» в школе. – Алматы:ННПООЦ
«Бөбек», 2013. – 176 с.
6 Амонашвили Ш.А. Размышления о гуманной педагогике. – М., 2001.
Downloads
How to Cite
Arinova., B. (2017). New directions of teaching the subject «self-cognition» in the system of general secondary education in the republic of Kazakhstan. Journal of Educational Sciences, 47(1). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/354
Issue
Section
Teaching Methodology of Disciplines