Study on the problem of auditory control in pedagogics of musical education
Keywords:
education, piano training, ability, auditory control, pianists, students, art image, music, primary school age, creative development, teacherAbstract
The article raises one of the most important psychological-pedagogical problems of piano learning. Such a complex and multifaceted problem, as the development of the ability of the auditory control in-piano students feel the need its scientific review for a long time. This ability allows the pianist to reveal the fullness of the artistic image of a musical work and expressively embody it on the instrument. In the leading role of the abilities there were pointed out by many famous musicians-teachers. For three centuries auditory-control function of consciousness pianist-performer has repeatedly been subjected to methodical consideration at the empirical level. The most important is the question of the development of the ability to control the hearing studentspianists of younger school age. Although the identity of the manifestations
of the basic laws of regulatory functions from the artists of all age groups for younger students is characterized by specific features in their physiological and psychological development. In this regard, it becomes necessary to identify the age and characteristics of the relevant pedagogical conditions of formation and development of the ability to control the hearing students-pianists of younger school age.
References
2 Балтабаев М.Х. Основы музыкально-эстетического воспитания учащейся молодежи средствами казахской традиционной художественной культуры: автореф. дисс. …. докт.пед.наук. – Алматы, 1994. – 68 с.
3 Джердималиева Р.Р. Реализация принципа самостоятельности в процессе методической подготовки студентов на музыкально-педагогических факультетах: автореф. дисс.. канд.пед.наук. – М., 1981. – 16. с.
4 Кишкашбаев Т.А. Музыкально-эстетическое воспитание младших школьников средствами казахской народной
инструментальной музыки. Автореф. дисс. … канд.пед. наук. – Алма-Ата, 1992. – 27 с.
5 Калыбекова А.А. Роль психолого-педагогических дисциплин в формировании профессиональной готовности будущего учителя музыки эстетическому воспитанию школьников. Дисс…докт.пед.наук. – Алматы, 1993. – 361 с.
6 Турсунканова Г.М. Психолого-педагогические основы развития музыкального мышления учащихся-пианистов. –Алматы, 1993. – 120 с.
7 Спанов У.К. Психолого-педагогические особенности и пути формирования музыкальных потребностей школьников в коллективе оркестра народных инструментов. Автореф. дис….канд.пед.наук. – М., 1988. – 16 с.
8 Досаева А.Ж. Казахская фортепианная музыка. Алма-Ата: Онер, 1991. – 208 .
9 Кирсанова Э.А. Фольклор в фортепианной музыке для детей (на материале творчества композиторов Казахстана и Киргизии). Атореф. дисс. … канд. искусств. – Ташкент, 1989. – 24 с.
10 Алексеева Л.Г., Воронин А.Н., Галкина Т.В. Развитие и диагностика способностей. – М.: Наука, 1991. – 180 с.
11 Апраксина О.А. Методика музыкального воспитания в школе. – М.: Просвещение, 1983. – 244 с.