Psychological-pedagogical bases of preventive measures of deviant behavior.

Authors

  • Z. M. Sadvakasova Казахский национальный университет им.аль-Фараби, Республика Казахстан, г. Алматы
        51 81

Keywords:

deviant behavior, prevention, children at risk, prevention deviation,

Abstract

In article features of prevention in youth work deviant behavior: strategy, system, technology, model forms of pedagogical prevention; directions prevention of psychological-pedagogical work with adolescents, foreign approaches in the organization of prevention of deviant behavior. The strategy of prevention of deviant behavior assumes complete exclusion of all kinds of deviant behavior at the expense of elimination of the reasons causing them. Who offers the system of measures of deviation, which includes primary, secondary and tertiary prevention. Describes the experience of Russia, great Britain, Holland, Sweden, Bulgaria. Technologies of social prevention include: • publication and dissemination of booklets, brochures, leafl ets containing information about the consequences of using alcohol, tobacco, drugs, and other social risks and problems; • installation of posters and billboards with socio-preventive information; • transfer to local media special information about the prevention, including the creation of special programs TV; • visits to the institutions of education, health, culture, execution of punishment to preventive measures; • opening a special telephone line to provide the necessary information about prevention; • ‘s lessons with the children on preventive subjects; • individual counseling, informing about the problems prevention; • street actions.

References

1 Мустаева Ф.А. Социальная педагогика. – М., 2003. – 528 с.
2 Клейберг Ю.А. Девиантное поведение в вопросах и ответах. – М., 2008. – 304 с.
3 Акажанова А.Т. Психология девиантного поведения несовершеннолетних: теория и практика: монография. –Алматы, Изд-во «Ценные бумаги», 2011. – 304 с.
4 Митева П. Техники кризисной интервенции как кризисного вмешательства // Вестник КазНУ. Серия «Педагогические науки». – 2012. – № 2 (36). – С.48-52.
5 Змановская Е.В. Девиантология: (Психология отклоняющегося поведения): учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Издательский центр «Академия», 2003. – 288 с.
6 Садвакасова З.М. Социально-педагогические технологии в организации образования: учебное пособие. – Алматы, 2013. – 220 с.
7 Кузубова М., Сидорова Л., Бекмамбетова С. Основные направления работы с учащимися девиантного поведения: метод.пос. – Алматы, 2008. – 82 с.
8 Арымбаева К.М. Психолого-педагогические аспекты cамоактуализации подростков девиантного поведении
http://www.rusnauka.com/12_KPSN_2012/Psihologia/7_109116.doc.htm
9 Волков Е.Н. Стратегии и технологии социального воздействия в превенции девиантного поведенияhttp://evolkov.net/deviation/Volkov.E.Strat.&.technol.of.soc.impact.in.prevent.deviat.html
10 Никитина Н.И., Глухова М.Ф. Методика и технология работы социального педагога: уч. пос. – М.: Гуман.изд.центр ВЛАДОС, 2005. – 399 с.

Downloads

Published

2016-01-14