The regularities of the development of competencies as a category of pedagogy.
Keywords:
құзырлылық, категория, логикалық, материалистік-диалектикалық заңдылықтар, педагогикалық, дидактикалық заңдылықтар, нəтижеге бағытталған білім беру жүйесі, кіру, шығу критерийлері, компетентность, дидактические и педагогические закономерности,Abstract
In this article deals with the regularities of society integration and education through the theoretical foundations of the competence of both pedagogical category. The competence of the individual consists of a structure in which there is a solution of various problems in the life of the man in the aspect of the professional and social activities. Competence as pedagogical category shows the communication patterns, pedagogical прнципов which originate in the pedagogical process. Today’s model of education requires draw attention to the effectiveness of the process and in these conditions компететность is considered by the authors as the end product of education. The main objective of the education of the authors is seen in the changes in the content of education, in the formation of values in the space of education, in the deep sense of morality, i.e. in the possibility of through the process of education is to give man a harmonious state of mind and spiritual values. As the category of the competence of the internal motion of the process through the pedagogical patterns and principles. Allocated total, дидиактическая, gnoseological, psychological, cybernetic and social patterns. In accordance with modern didactic research for the whole 4 main regularities in education (education consumers and their objectives, purpose and content of education, studying and training, the purpose and process) should be complemented by two laws: this is the connection requests of the social environment and обущающихся, взимосвязь objectives and results. The article consists of an introduction, main part and conclusion, with the main part of the notion of «competence» from the point of view of modern didactic research, shall be established by laws of the development of competence as pedagogical category. The article presents two schemes. Chart 1 reflects the regularities of the development of competencies as a pedagogical category that allows readers to clearly see the relationship of the didactic laws with the laws of развитимя компететности. In diagram 2 the author обосновываает компететность as a criterion of the output of educational system oriented to the result. The author establishes a General and didactic regularities of the development of competencies as a category of pedagogy.References
1. Назарбаев Н.Ə. Еркін елдің ертеңі – кемел білім мен кенен ғылымда //Егемен Қазақстан. – 2004.– 13 қазан. – № 225. – 1-27 бб.
2 Қазақстан Республикасындағы білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған Мемлекеттік Бағдарламасы. – Астана. – 2010
3 Абай. Қара сөздері. – Алматы: Өнер, 2006. – 124 б.
4 «Əлеуметтік-экономикалық жаңғырту – Қазақстан дамуының басты бағыты» Қазақстан халқына Ұлт көшбасшысы – Президенттің жолдауы. – 2012. – 27 қаңтар.
5 Кудайбергенева К.С. Құзырлылық білім сапасының критерийі: əдіснамалық жəне ғылыми- теориялық негіздері. – Алматы, 2008. – 328 б. 16 ҚазҰУ хабаршысы. «Педагогикалық ғылымдар» сериясы. №1(38). 2013 Құзырлылықтың педагогикалық категория ретінде дамуының заңдылықтары
6 Захаров Ф.И. Философия и методы научного познания. – М.: Лениниздат, 1972. – 263 с.
7 Андреев В.И. Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития. 2-е изд. – Казань: Центр инновационных технологий, 2002. – 17 с.
8 Лернер И.Я. Теория современного процесса обучения, ее значение для практики //Современная педагогика. – 1989. – № 11. – С. 1-17.
9 Подласый И.П. «Педагогика». – М.: «Владос», 1999. – Т.1. – 574 с.
10 Білім туралы. ҚР 2007 ж. 27 шілдедегі № 319-ІІІ Заңы. Қазақстан Республикасындағы білім туралы заңнама. Заң актілерінің жиынтығы. – Алматы: ЮРИСТ, 2008. – 216 б.
11 Узнадзе Д.Н. Экспериментальные основы и психологические установки. – Тбилиси: Изд-во АНТССР, 1961. – 210 с.
12 Хмель Н.Д. Теоретические основы профессиональной подготовки учителя (педагогика для учителя). – Алматы: Ғылым, 1998. – 320 с.
13 Дьюи Дж. Демократие и образование: пер. с англ. – М.: Педагогика- Пресс, 2000. – 384 с.
14 Кудайбергенева К.С. Формирование готовности учителей общеобразовательных школ к профессиональной самореализации (инновационный аспект): дис. ... канд. пед.наук. – Алматы, 2002. – 145 с.
2 Қазақстан Республикасындағы білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған Мемлекеттік Бағдарламасы. – Астана. – 2010
3 Абай. Қара сөздері. – Алматы: Өнер, 2006. – 124 б.
4 «Əлеуметтік-экономикалық жаңғырту – Қазақстан дамуының басты бағыты» Қазақстан халқына Ұлт көшбасшысы – Президенттің жолдауы. – 2012. – 27 қаңтар.
5 Кудайбергенева К.С. Құзырлылық білім сапасының критерийі: əдіснамалық жəне ғылыми- теориялық негіздері. – Алматы, 2008. – 328 б. 16 ҚазҰУ хабаршысы. «Педагогикалық ғылымдар» сериясы. №1(38). 2013 Құзырлылықтың педагогикалық категория ретінде дамуының заңдылықтары
6 Захаров Ф.И. Философия и методы научного познания. – М.: Лениниздат, 1972. – 263 с.
7 Андреев В.И. Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития. 2-е изд. – Казань: Центр инновационных технологий, 2002. – 17 с.
8 Лернер И.Я. Теория современного процесса обучения, ее значение для практики //Современная педагогика. – 1989. – № 11. – С. 1-17.
9 Подласый И.П. «Педагогика». – М.: «Владос», 1999. – Т.1. – 574 с.
10 Білім туралы. ҚР 2007 ж. 27 шілдедегі № 319-ІІІ Заңы. Қазақстан Республикасындағы білім туралы заңнама. Заң актілерінің жиынтығы. – Алматы: ЮРИСТ, 2008. – 216 б.
11 Узнадзе Д.Н. Экспериментальные основы и психологические установки. – Тбилиси: Изд-во АНТССР, 1961. – 210 с.
12 Хмель Н.Д. Теоретические основы профессиональной подготовки учителя (педагогика для учителя). – Алматы: Ғылым, 1998. – 320 с.
13 Дьюи Дж. Демократие и образование: пер. с англ. – М.: Педагогика- Пресс, 2000. – 384 с.
14 Кудайбергенева К.С. Формирование готовности учителей общеобразовательных школ к профессиональной самореализации (инновационный аспект): дис. ... канд. пед.наук. – Алматы, 2002. – 145 с.
Downloads
How to Cite
Kudaibergenova, K. (2016). The regularities of the development of competencies as a category of pedagogy. Journal of Educational Sciences, 38(1). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/87
Issue
Section
History. Methodology of modern education