Pedagogical stereotypes in professional activities: «for» and «against».

Authors

  • A. Mynbayeva. Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Казахстан
  • I. Kurmanova Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Казахстан
        42 802

Keywords:

professional-pedagogical activity of the teacher, University lecturer, teacher, pedagogical stereotypes, social stereotypes,

Abstract

In the article the types of stereotypes in the activities of the teacher, the positive and the negative sides of stereotyping of professional activity. Spent exploring the study showed the presence of professional pedagogical stereotypes at the school teachers and University professors. It is established, that teachers are ready to the destruction of the negative impact of stereotypes activities. The technique of «colored spectacles» for the destruction of stereotypes.

References

1 Мардахаев Л.В. Профессиональная деятельность и деформация личности: учеб. пособие / Л. В. Мардахаев ; МГСУ, Акад. соц. работы.
– М.: Союз, 2001. – 37 с.
2 Чаплыгина Ю.С. Педагогические стереотипы как форма коллективного сознания в обучении // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. – Самара, 2010. – Т. 12, №3(3). – С. 678-682
3 Шибутани Т. Социальная психология / пер. с англ. В.Б. Ольшанского. – Ростов н/Д., 1999.
4 Красных В.В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? – М.: ИТДГК «Гнозис», 2003. – 375 с.
5 Прохоров Ю.Е. Национальные социокультурные стереотипы речевого общения и их роль в обучении языку иностранцев. – М., 1996.
6 Суханов И.В. Обычаи, традиции и преемственность поколений. – М.: Политиздат, 1976. – 216 с.
7 Кожахметова К.Ж. Казахская этнопедагогика: методология, теория, практика. – Алматы, Ғылым, 2008. – 352 с.
8 Агеев В.С. Психологические и социальные функции полоролевых стереотипов // Вопросы психологии. – 1987. – №2. – С.152-165.
9 Могутина Т.Ю. О педагогических стереотипах как барьерах творческой активности учителя // Психология педагогического мышления: теория и эксперимент / под ред. М.М. Кашанова.– М.: ИП РАН, 1998. – С. 100-109.
10 Тюнников Ю. С. Педагогическая мифология. – М.: Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2004.(58)
11 Learning all the Time / пер. А. Короткого // Первое сентября. – 1999. – №24.
12 Сластенин В.А. Педагогический процесс как система. – М.: Магистер-Пресс, 2000. – 488 с.
13 Посталюк Н.Ю. Педагогика сотрудничества: путь к успеху. – Казань: Казанский университет, 1992. – 108 с.
14 Боффи Дж., Гуд Т. Отношения учителя и ученика. – М., 1974.
15 Туктагулова М.Н. К вопросу об изменении профессиональных установок учителя в постиндустриальной образовательной парадигме //
Вектор науки ТГУ. – 2011. – №4(18). – С. 496-500.
16 Вязникова Л.Ф. Психологические основания профессиональной переподготовки руководителей системы образования: время перемен.
– М.-Хабаровск: Московский психосоциальный институт, ХГПУ, 2002. – 291 с.
17 Роджерс К., Фрейберг Д. Свобода учиться. – М.: Смысл, 2002. – 527 с.

Downloads

How to Cite

Mynbayeva., A., & Kurmanova, I. (2016). Pedagogical stereotypes in professional activities: «for» and «against». Journal of Educational Sciences, 36(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/221