The Formation and Development of Conductor-choral Education in Kazakhstan.

Authors

  • A. A. Smetova. Казахский национальный университет искусств
  • A. B. Mukasheva. Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        159 127

Keywords:

conducting and choral education, choral ensemble, music art, creativity, choral works, folk songs,

Abstract

In the article the authors reveal the history of formation and development of conducting and choral education in Kazakhstan. The inclusion of Kazakhstan in the USSR contributed to the development of musical art, aimed at shaping written musical traditions, including compositional and performing arts. The authors emphasize that open in the administrative centers – Kyzyl-Orda, Semipalatinsk, Almaty – drama theatres, which were the first attempts of group performance Kazakh songs, played their role in the organization of the choral art. In this article, the authors emphasize that in Kazakhstan, the establishment and further development of choral and choral conducting education in General, contributed to the first organizers choirs. Among them it is necessary to allocate such prominent personalities as P. Vinogradov, P. Makatov, K. Dzhandarbekov, I. Kotsyk. In 30-ies of XX century, the famous choirs directed by D. Matsutsyn, B. Lebedev. Opening in 1944, the Almaty Conservatory contributed to the further development of conducting and choral education in Kazakhstan. The founder of the Department was conducting a prominent choirmaster and teacher Boris Vasilievich Lebedev.

References

1 Арикайнен Г.Л. В помощь слушателям университета культуры. Хоровое пение в Казахстане.– Алма–Ата, 1965.
2 Джумакова У., Кетегенова Н. Казахская музыкальная
литература 1920–1980. – Алма-Ата: Ғылым, 1995.
3 Алданазарова Б.Ж. Краткий курс лекций по казахской хоровой литературе.– Алматы:Классик,1995.
4 Ахметова Г. Восхождение маэстро и казахская капелла.– Алматы,
1999.
5 АхметоваМ.М. Традиции казахской песенной культуры.– Алма- Ата: Наука, 1984.
6 Дюсембинова Р.К. Становление и развитие музыкального образования в Республике Казахстан.– Талдыкорган,Казахстан
// www.library.wksu.kz. – Дата доступа 30.12.2014
7 Какимова Л.Ш. Междисциплинарные связи
в дирижерско-хоровой подготовке будущего учителя музыки // Вопросы музыкальной педагогики,теории,истории,методики и исполнительства: Межвузовский сборник научных трудов.– Алматы, 2000. – 106 с.
8 Алибекова, Б.Э. Казахское хоровое искусство сегодня / Б.Э. Алибекова // Музыкальная академия.– № 4. – 2011. –С. 60–68.
9 Койбагарова Г.А. Роль мышления в деятельности дирижера-хормейстера // Актуальные проблемы музыкально-педагогического
образования:Межвузовский сборникнаучных статей Республиканской
научно-практической конференции, посвященной 70-летию О.Байдильдаева.– Алматы: Комплекс,2002. – 136 с.

Downloads

How to Cite

Smetova., A. A., & Mukasheva., A. B. (2016). The Formation and Development of Conductor-choral Education in Kazakhstan. Journal of Educational Sciences, 44(1). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/278