Expertise Questions and Scientific Pedagogical Research Evaluation

Authors

  • A. K. Mynbayeva. Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • A. B. Myrzabayev. Карагандинский государственный университет имени Е. Букетова,
        41 31

Keywords:

scientific research, expertise of scientific research, scientific and technical information, the criteria of assessing the quality of scientific research,

Abstract

Expertise is an examination of some issue and its resolution with the help of specialists. Questions of scientific expertise of research results are relevant in the present. Purpose of the article is developing practical expert recommendations to improve the quality of scientific research activity. The article presents the classification of types of expertise. The traditional criteria for assessing the quality of research – the relevance, novelty, theoretical and practical importance – are considered. In the modern age, these
criteria are supplemented by the requirement of materials uniqueness, the presentation of results in foreign databases and others. Laws of growth, dispersion and aging of information are revealed. On its basis recommendations are offered for the carrying out research of sources of scientific and technical information. The search for ways to perfect the criteria for evaluating scientific research continues. This will promote the development of the quality of scientific research.

References

1 Чупрова О.Ф. Формирование конкурентоспособности личности будущего учителя в процессе экспертно-аналитической деятельности:автореф.…к.пед.н 13.00.01. – Красноярск,2004. – 26 с.
2 Баярыстанова Э.Т. Экспертиза и анализ как условия эффективности управления качеством образования в школе:
автореф.… к.пед.н. 13.00.01. – Алматы,2009. – 30 с.
3 Василенко В.В. Психолого-правовые особенности экспертной
деятельности в системе государственной службы:автореф.… к.пс.н. 19.00.06. – М., 2011. – 28 с.
4 Инструкция по организации и проведению государственной
научно-технической экспертизы// http://www.ncste.kz/ru/content – Дата доступа:30.09.2015.
5 Полонский В.М. Критерии и методы оценки качества научно-
педагогических исследований:автореф.…д.пед.н.13.00.01. – М., 1988. – 36 с.
6 Полонский В.М. Словарь по образованию и педагогике.– М.: Высшая школа, 2004. – 512 с.
7 Сластенин В.А. и др. Педагогика:учебник/ В.А. Сластенин,
И.Ф. Исаев, Е.Н. Шиянов;под ред. В.А. Сластенина.–М.: Академия,2002. – 576 с.
8 Бабанский Ю.К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований.– М.: Педагогика,1982. –192 с.
9 Кабатаева Б.С., Кабатаева Р.С. О ключевых показателях
цитируемости в науке // Вестник КазНУ.Серия Педагогические
науки.– 2014. – № 2(42). – С. 26 – 30.
10 Корюкова А.А., Дера Е.Г. Основы научно-технической информации.– М.: Высшая школа.1985. – 224 с.
11 Сборник рефератов НИР и ОКР. – Алматы,2012.
12 Ethical principles of science activity. Analytical Review and Draft Declaration for CIS / R.G. Apressyan, O.I. Kubar, B.G. Yudin. – SPb.: Pasteur Institute, 2011. – 32 p.

Downloads

How to Cite

Mynbayeva., A. K., & Myrzabayev., A. B. (2016). Expertise Questions and Scientific Pedagogical Research Evaluation. Journal of Educational Sciences, 46(3). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/324