The development of education in China in the twentieth century and an overview of the reforms

Authors

  • A. K. Mynbayeva Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • Hu Raoyue Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        28 134

Keywords:

education reform, history of education, trends of educational development,

Abstract

The article describes the development and reform of China in the twentieth century, proposed a рeriodization of the development. Based on the analysis of scientific pedagogical literature highlighted two periods of development – reform of the Old China (1901 - 1949) and reform of New China (1949 – present). In the first period allocated to the 4 stages: the reform of the education system Genuine,Guimo; reform of the education system «663» close to the American model; the reform of the education system «Uzen», the reform of military time. In the second period is called the period of the New China, selected in 7 stages: from the creation of the state system of education, people’s Republic of China, the revolution of
the enlightenment, cultural revolution, and decay; the restoration of the education system «663», its diversification; strategic development and reform of the education system, aimed at improving socialism with Chinese characteristics. The trajectory of the reform and development of pedagogical theories of the twentieth century the veil on the political situation in China, the scientific and technological revolution and industrial development of China. Pedagogical science China substantial borrowed Western – American and European approaches, as well as in revolutions – socialist direction and the ideology of development, adapting to your conditions.

References

1 Ху Дэхай. Реформа образования в Китае (XX в.) 胡德海.论20世纪中国的教育改革[J] // Педагогические исследования
и эксперименты. 教育研究与实验 – 2003. – № 1. – С.16-20.
2 Мао Лижуй (гл.ред.). История о китайском образовании в шестом томе. – М.: Издательство «Шаньдунское
образование», 1989. – С. 160-161毛礼锐等主编:中国教育通史.第6卷. 济南,山东教育出版社,1989. – 160-161
3 Сяо Суан. Современное толкование теории образования Цай Юаньпей.肖川.蔡元培教育思想的现代诠释[J] //
Исследование развития образования. 教育发展研究. – 2000. – № 3. – С.53-55.
4 Семенова С.С. Образование в Китае: история и современность// Вестник ТГПУ (TSPUBulletin). 2012. 5 (120). –
С. 126-130.
5 Давыдов В.В. (гл. ред.). Российская педагогическая энциклопедия в двух томах: Т. I. – М.: Научное издательство
Большая российская энциклопедия , 1993. – С. 555.
6 Гусев А.Н., Кашфуллина К.Р., Насонов. К.А. Реформы высшего образования в Китае и Республике Корея: использование
зарубежного опыта в модернизации системы // Вестник международных организаций, – 2014. – № 1. – С. 127-131.
7 Васильев Л. С., Лапина З. Г., Меликсетов А.В., Писарев А.А. История Китая: учебник для вузов. –М.:Изд-во МГУ,2004. – 751 с.
8 Чжу Сяомань. Реформа содержания образования в Китае // Педагогика. – 2005. – № 1. – С. 67-74.
9 Тарасюк Л. Н. Развитие системы образования в КНР. – М.:Наука, 1989. – 78 с.
10 Кэмин Хао, Кэюн Цай. Развитие и реформа высшего образования в Китае. – М.: [Б. и.], 1989. – 43 с.
11 Mok Ka Ho (2005) Globalization and Educational Restructuring: University Mergingand Changing Governance in China //Higher Еducation. – No. 50. – P. 57-88.
12 Mok Ka Ho (2006) Educational Decentralization and Marketization in Post-Mao China. Education Reform and Education
Policy in East Asia. London, N. Y.: Routledge.

Downloads

Published

2017-01-24