Conceptual approaches to definition of essence of intellectual potential, and the capital of the person.

Authors

  • Sh. Taubayeva Казахский национальный университет им. аль-Фараби
  • K. Kozhakhmetova Казахский национальный университет им. аль-Фараби
  • A. Mynbayeva. Казахский национальный университет им. аль-Фараби
        71 122

Keywords:

intellectual potential, intellect, intellectual capital, human capital, personal development, professional development, nation,

Abstract

The paper studies the relationship between the concepts of «potential», «intellect», «intellectual potential» and «intellectual capital», «mentality». Considered in detail the approaches of domestic and foreign psychology and pedagogy. Attention is focused on Kazakhstan works on research of various types of capacity. In particular, describe the scientific school N.E. Pfeiffer, considered in detail the idea of the cognitive psychology of Russian authors. Intellectual potential is closely connected with the cognitive demand of the individual. Types of capacities - personal, axiological, constructive, communicative, creative, and others. The country’s intellectual potential accumulated for decades and centuries; is a principal means of development of the nation, «tool» of the progress of the society, its culture development. Intellectual potential of the nation has several components. It includes the objective of the system, enterprises and organizations, as well as directly subjective components, the collection of personal potentials. The essential basis of intelligence and intellectual capital are the intellectual knowledge. All changes to the data knowledge lead to the appropriate modified forms of intellectual capital, which is the basis for his new substantial characteristics and assessments. Essential aspect of such characteristics is the structure of intellectual capital.

References

1. Қазақстанның интеллектуалды әлеуеті артуындағы медиамәдениеттің рөлі: «Елдің интеллектуалды әлеуеті» мемлекеттік бағдарламасы аясында Қазақстан Республикасы Мемлекеттік рәміздерінің 20 жылдығына арналған халықаралық ғылыми-практикалық конференция материалдары. 9 қараша, 2012. – Алматы: Қазақ университеті, 2012 – 214 б.
2. Теоретические аспекты профессиональной подготовки педагога XXI века: учебное пособие. / под общей редакцией: д.э.н. Е.М. Арын, д.п.н. М.В. Прохоровой, д.п.н. Н.Э. Пфейфер, к.п.н. Е.И. Бурдиной. Палодар. – СПб.: Изд-во ПГУ им. Торайгырова, 2005. 270 с.
3. Седунова А.С. Психолого-акмеологические особенности активизациии интеллектуального потенциала студентов вузов. Ульяновск, 2004.
4. Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. – СПб.: Питер, 2002. – 272 с.
5. Дружинин В.Н. Интеллект и продуктивность деятельности: модель «интеллектуального диапазона» // Психологический журнал.Т. 19. № 2.- С. 61-70.
6. Щадриков В.Д. Деятельность и способности. –М.: Логос, 1994. – 320 с.
7. Боженкова Л.И. Интеллектуальное воспитание учащихся при обучении геометрии. – Калуга, 2007.
8. Булатбаева А.А. Методология исследовательской деятельности магистранта: теория и практика. – Алматы, 2009.
9. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – СПб.: Питер, 2000. – 705 с
10. Выготский Л.С. Мышление и речь. – М.: АПН РСФСР, 1956. – 248 с.
11. Теплов Б.М. Избранные труды. В 2-х томах. Т.1, 2. – М.: Педагогика, 1985.

Downloads

How to Cite

Taubayeva, S., Kozhakhmetova, K., & Mynbayeva., A. (2016). Conceptual approaches to definition of essence of intellectual potential, and the capital of the person. Journal of Educational Sciences, 39(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/114

Most read articles by the same author(s)