The study of readiness for future social educator work with the destructive family.

Authors

  • G. A. Kassen. Казахский Национальный университет им. аль-Фараби
  • A. O. Voronkova. Казахский Национальный университет им. аль-Фараби
        29 52

Keywords:

readiness and willingness of the social teacher to work with the family, the family types destructive family readiness of a social pedagogue working with destructive family,

Abstract

Article theoretically substantiates the necessity of preparation of social teachers to work with destructive family and a case study of readiness of future social workers to this activity prove that this process is quite feasible in the framework of University education. The urgency of the problem justifies the increase in the number of incomplete, destructive families, public employment of their parents and a low level of psychological culture, significantly influencing the change in the nature of the relationship between children and parents. After analyzing the problem of family and considering it as an object of activity of the future social pedagogue, author proceeds to the analysis of the phenomenon of «readiness» as a source in the professional training of future social workers. A detailed analysis of the problems of studying the phenomenon of «readiness» in the works of foreign and Russian researchers. It is concluded that the phenomenon of readiness, which is the result of training, the system determines the requirements that the society to a specialist. According to this argues that the readiness of the social teacher to work with the family is determined by the system requirements arising from the conditions of the process of systems development and support of social and socio-pedagogical support. The aim of the Institute is to the entire system of education and training provide training of specialists in the field of work with a family in the future professional work, most fully corresponding to these requirements. Next, the concept of «willingness of a social pedagogue working with destructive family and is designed matrix study the readiness of the social teacher to work with the family. For each of the selected components (motivational, substantive, procedural and final) gives a description of metrics of researched readiness. In accordance with the matrix revealed the initial state of readiness of future social workers to work with destructive family. The study was conducted on the basis of the al-Farabi Kazakh National University. A detailed description of the findings almost justifies the need for further work to develop methods of phased training of future social workers to work with destructive family.

References

1. Муканова А.Ж. Технология и методика социально-педагогической работы с семьями // Социальная педагогика и самопознание, 2011. – №4. С.48-52.
2. Указ Президента РК от 14.11.2006 г. «Концепция перехода Республики Казахстан к устойчивому развитию на 2007-2024 гг.».
3. Материалы ООФ «Открытая школа», ГДБ им. С. Бегалина «Концепция Городского Клуба родителей».
4. Психология травматического стресса: Учеб. пособие / Е. В. Пятницкая. – Балашов: Николаев, 2007. – 140 с. http://www.antidrug.ru/glossary/s.htm
5. Психологические аспекты готовности к профессиональной деятельности: монография коллектива авторов. Самара: Изд-во «Самарская академия государственного и муниципального управления», 2010.
6. Смирнов А.А. О психологической подготовке к труду. Избранные психологические труды: в 2-х томах. Т.1. – М., 1987.– 271 с.
7. Платонов К.К. Вопросы психологии труда. – М., 1970. – 264 с.
8. Сластенин В.А. Социальный педагог: готовность к профессиональной деятельности // Научные труды МПГУ. – М., 1995.
9. Мустаева Ф.А. Основы социальной педагогики: Учебник для студентов высших педагогических учебных заведений – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Академический проект, 2001. – 416 с.
10. Бурганова Р.И. Научные основы подготовки социальных педагогов к работе со студенческой молодежью в сфере культурного досуга: диссертация … кандидата педагогических наук / Бурганова Роза Ильдаровна. – Алматы, 2001. – 157с.
11. Галагузова М.А., Галагузова Ю.Н., Штинова Г.Н., Тищенко Е.Я. Социальная педагогика: курс лекций (введение в профессию «социальный педагог», основы социальной педагогики, основы социально-педагогической деятельности): учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М., Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. – 416 с.
12. Воронова О.В. Дифференцированная подготовка социальных педагогов к работе в учреждениях различного типа: Дис. канд. пед. наук. – Самара, 2005.
13. Хрусталькова Н.А. Педагогическая практика как основной технологический этап подготовки социальных педагогов // Дополнительное образование и воспитание. – №12. – 2006.
14. Александрова А.Л. Готовность к работе с детьми, оказавшимися в трудной жизненной ситуации, как критерий результативности подготовки социальных педагогов // Социально-педагогические аспекты профессиональной подготовки современных педагогических кадров: материалы Всероссийской заочной научно-практической конференции (24-25 окт. 2006 г., Пермь)/ Отв. ред. В.В. Коробкова; Пермск. гос. пед. ун-т. – Пермь, 2007.
15. Лопатин В. В., Лопатина Л. Е. Русский толковый словарь. 7-е изд., испр. и доп. – М.: Русский язык, 2001.
16. Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка, тт. 1-4. – М., 1978 (репринт изд. 1880-1884).
17. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка. – М.: Издательство «Азъ», 1992.

Downloads

How to Cite

Kassen., G. A., & Voronkova., A. O. (2016). The study of readiness for future social educator work with the destructive family. Journal of Educational Sciences, 39(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/134

Issue

Section

Psychological and pedagogical problems of professional education

Most read articles by the same author(s)