To the question study of the coping strategies by behavior of teenagers.

Authors

  • G. Kassen Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • M. Kabieva Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        70 75

Keywords:

upbringing, coping strategies, educational environment,

Abstract

In article on the basis of a thorough analysis of classical and modern foreign and domestic literature considers the concept of copying strategies of behavior, the approaches to understanding of coping.Theoretically substantiated the fact that copying is an individual way of dealing with the situation according to its own logic, psychological capabilities and its importance in human life, the level of development of coping resources ensures the success of adaptation to stress. The analysis of the theoretical data, we found that the uncertainty of events for a person may be due as objectively given parameters of the situation and its subjective interpretation, which is related to the individual’s personal qualities, lack of experience or skills in solving this type of life events. Also, it should be noted that the article emphasizes and clarifies the need for intensified work on improvement of socialpedagogical support coping behavior. The importance of coping is to help the teenager better to adapt to the requirements of the situation, allowing him to possess it, to repay stressful action situation creative process and become an active subject. With all this in mind in the final section of the paper presents the model of social-pedagogical conditions of forming productive coping strategies among in-school adolescents.

References

1 Маслоу, А. Психология бытия [Текст]/А. Маслоу. – М.: Знание,
2003. – 435 с.
2 Lasarus R.S., Folkman S. The Concept of Coping // Stress and Coping: an anthology. – N.Y.: Columbia University Press, 1991. – P. 210.
3 MacCrae R., Costa P. Personality, coping and coping effectiveness in an adult sample // Journal of Personality. 1986. – Vol. 54. – N 2.– P. 385–405.
4 http://shkolazhizni.ru/archive/0/n-22494/
5 Miller S.M., Green M.L. Coping with stress and frustration: Origins, nature and development // M.Lewis, C.Saarni (Eds). The
socialization of emotions. – New York: Plenum, 1985. – P. 263–314.
6 Amirkhan J.H. Factor analytically drive measure of cooing: the strategy indicator // J. of Personality and Social Psychology.1990. – V. 59. – P. 1066-1074.
7 Frydenberg E., Lewis R. Teaching Coping to adolescents: when and to whom? // American Educational Research Journal.
2000. – Vol. 37. – N 3. – P. 727–745.
8 Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях:
переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая
защита// Психологический журнал 1994. – №1. – С. 3-19.
9 Либин А.В. Дифференциальная психология. – М.: Смысл, 2000. – С.11-16.
10 Демина Л.Д., Ральникова И.А. Психическое здоровье и защитные
механизмы личности. – Изд-во Алтайского государственного
университета, 2000. – C. 38.
11 Нартова- Бочавер С.К. «Coping behavior» в системе понятий
психологии личности // Психологический журнал. – Том 18. – 1997. – № 5. – С. 20-30.
12 Хазова С.А. Совладающее поведение одаренных старшеклассников
// Психологический журнал. Том 25. – 2004. – №5. – С.59-69.
13 Сирота Н.А. Копинг- поведение в подростковом возрасте [Текст] / Н.А. Сирота. – СПб.: Питер, 1994. – 283 с.
14 Сирота Н.А., Ялтонский В.М., Профилактика наркомании и алкоголизма. – М.: Академия, 2003. – С. 17.
15 Набиуллина Р.Р., Тухтарова И.В. Механизмы психологической
защиты и совлодания со стрессом: Учебно- методическое пособие.
– Казань, 2003. – С. 9.
16 Тышкова М. Исследование устойчивости детей и подростков
в трудных ситуациях [Текст]/ М. Тышкова // Вопросы психологии.
1987. – №1. – С. 27–34.
17 Все тесты. Ру //http://www.all-tests.ru/adekvatnoe-i-neadekvatnoe-povedenie.htm
18 Абдеева С.Б., Шмидт М.А., Корнеева А.Д. Формирование эффективных копинг- стратегий у студентов. – Изд-во ЖГУ Республики
Казахстан имени Жансугурова, Педагогика УДК 37.378. – 78 с.
19 Дергачёва Е.В., Особенности копинг- стратегии субъектов
профессиональной деятельности правоохранительных органов.
– Изд-во Восточно- Казахстанского государственного университета
им.С.Аманжолова. С.21-39.
20 Хекхаузен X. Личностные и ситуационные подходы к объяснению
поведения // Психология социальных ситуаций: Хрестоматия / Сост. и общ. ред. Н. В. Гришиной. – СПб.: Питер. 2001. – С. 58-91.
21 Анцыферова Л. И. Психология повседневности: жизненный мир личности и «техники » ее бытия // Психологический журнал.
1993. – № 2. – С. 3-16.
22 Туманова, Е.Н. Помощь подростку в кризисной ситуации жизни
[Текст]/Е.Н. Туманова. – Саратов: Слово, 2002. – С.132-138.
23 Гремлинг, С. Практикум но управлению стрессом [Текст]/С. Гремлинг,
С. Ауэрбах. – СПб.: Питер, 2002. – С. 240.
24 Адлер, А. Наука жить[Текст]/А. Адлер. – Киев, 1997. – 300 с.
25 Перре М., Бауман У. Клиническая психология. – СПб.: Питер,
2007. – C. 9.
26 Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии [Текст]/С.Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2001. – С. 444.

Downloads

How to Cite

Kassen, G., & Kabieva, M. (2016). To the question study of the coping strategies by behavior of teenagers. Journal of Educational Sciences, 42(2). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/67

Issue

Section

Psychological and pedagogical problems of professional education

Most read articles by the same author(s)