Principles of designing academic strategies of universities as instruments of educational policy.

Authors

  • A. K. Mynbayeva. Казахский национальный университет им. аль-Фараби
  • N. Anarbek. Казахский национальный университет им. аль-Фараби
        53 31

Keywords:

educational strategies, academic strategies, educational policy, megatrends of education development, designing educational policy of the university,

Abstract

Principles of designing academic strategies of universities are defined, their general characteristics is given. The article considers the principles of research, intellectual and innovative universities. We are focusing attention on the network structure of the constructing management in innovative or entrepreneurial university. We consider the theory of meritocratic education. Technological level of academic strategies design – principles of consistency, variability, complexity of the design and application of uniform design standards– are defined. They are derived from innovation management. Additionally system design principles: the practical utility, the unity of components, the variability in time – are introduced. The purpose of this design is conforming to the megatrends of development of modern education and to the principles of the educational policy of the state and the university.

References

1 Днепров Э.Д. Образование и политика.В 2 т. – Т. 2. – М., 2006. – 520 с.
2 Нурмагамбетов А.А. Образовательная политика Республики
Казахстан в контексте трансформации системы высшего образования– Алматы:Қазақ университеті,2002. – 367с.
3 Нуртазина Р.А. Образовательная политика Республики Казахстан в условиях глобализации:дисс. … докт.полит. наук.
по специальности 230002. – Алматы, 2005. – 277с.
4 Кусаинов А.К., Булатбаева А.А. Образовательная политика: сравнительный анализ:монография.– Алматы:Изд-во «ROND&A», 2009. – 116 с.
5 Образовательная политика:теории,концепции,тенденции и стратегии развития:монография / Мынбаева А.К., Таубаева Ш.Т., Булатбаева А.А., Анарбек Н. – Алматы:Қазақ университеті, 2014. – 227 с.
6 Шукшунов В.Е. Анализ состояния и пути развития высшего образования в России и странах СНГ // Развитие образования и науки на пороге XXI века.– М.: Издательство МГГУ, 1996. – №3. – 168 с.
7 Розанова Н., Савицкая Е. Вузы в ХХI веке: вызов со стороны исследовательской работы // Вопросы экономики.–2008. –№7. – С. 118-128
8 Ньюман Дж. Христианство и научные изыскания // Отечественные записки.– 2003. – №6. http://magazines.russ.ru/
oz/2003/6/2004_1_11.html Дата доступа 23.12.2009 г.
9 Захаров И., Ляхович Е. Джон Ньюман и его модель идеального университета // AlmaMater. – 1993. – №1. – С. 36-45.
10 Ладыжец Н.С. Университетское образование: идеалы, цели,
ориентации.– Ижевск, 1992. – 236 с
11 Грудзинский, А. О. Социальный механизм управления инновационным университетом:автореф. … д.социол.н. 22.00.08 – Нижний Новгород,2005.
12 Оксфордский университет и его место в экономике Соединенного Королевства // http://www.ipr.inage.r/rbf/projects/2-4.ru.html – Дата доступа– 15.12.2009
13 Гаевская Е.Г., Левченко Е.Н. Некоторые аспекты проблемы
интеграции Казахстана в международное образовательное
пространство // http://www.elenag.freenet.kz/downloa /publication_2_2.doc – дата доступа 15.12.2009
14 Принципы проектирования ИС в экономике // http://bourabai.kz/is/princip.htm Дата доступа– 30.09.2014

Downloads

How to Cite

Mynbayeva., A. K., & Anarbek., N. (2016). Principles of designing academic strategies of universities as instruments of educational policy. Journal of Educational Sciences, 44(1). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/287

Most read articles by the same author(s)