The formation of media competence of schoolchildren: from theory to practiceю

Authors

  • G. Kassen Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • E. Esenkozha Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        81 53

Keywords:

media, media competence, media literacy, media education, media resources, media material, media texts,

Abstract

In the article the problems of interaction of modern youth audience with the means of mass communication and information in terms of the necessity of formation of media competence. Having analyzed known in the science of interpretation of the concepts of «media literacy», «media competence», the authors propose a simplified language: media competence – a set of abilities to use, analyze, evaluate the media, capacity for independent, creative and socially responsible action in relation to the media. The authors emphasize that the front of the school there was an urgent need for the formation of media competence of schoolchildren as the rapid development of threads mass media actively involves all children of any ages in the processes of rmote communication, not only the media and other mass media violate the generally accepted moral norms, use a variety of manipulative technologies to influence the consciousness of the viewer, reader. According to the authors practice of the development of media competence in schools will become the basis of the critical attitude to the media and understanding of their nature and purpose, will help to find out the mechanisms of creation of media materials and media texts. In the article the authors have made the model of development of media competence of pupils and the results of the mini research to identify the level of development of media competence of pupils of 9 classes of school № 118. Positive dynamics of development of media competence of students after a formative stage a mini-research gives authors the opportunity to recommend our experience in the field of the media competence of students.

References

1 Проект Долгосрочной программы развития образования до 2020 года.
– Астана, 2008. – С.4 2 Актовая лекция президента Республики
Казахстан Н.А. Назарбаева на тему «Казахстан в посткризисном мире:
интеллектуальный прорыв в будущее » – Алматы: Қазақ университеті,
2009. – С. 20.
3 International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Vol. 14 / Eds.N.J.Smelser & P.B.Baltes. Oxford, 2001. – Р.9494.
4 Ожегов С.И. Словарь русского языка. – М.: Русский язык, 1989. – 924 с.
5 Сов.энциклопедический словарь / ред. А.М. Прохоров. – М.: Сов. энциклопедия, 1984. – 1600 с.
6 Гендина Н.И. Информационная грамотность или информационная
культура: альтернатива или единство (результаты российских
исследований) // Школьная библиотека. – 2005. – № 3. – С. 18-24.
7 Современный психологический словарь / под ред. Б.Г. Мещерякова.,
В.П. Зинченко. – М.:АСТ; СПб.: «Прайм-ЕВРОЗНАК », 2007. – 490 с.
Вестник КазНУ. Серия «Педагогические науки». №3 (43). 2014
72 Формирование медиакомпетентности учащихся: от теории к практике
8 Усов Ю.Н. Основы экранной культуры // Искусство в школе. – 2005. – № 6. – С. 73-78.
9 Шариков A.В. Так что же такое медиаобразование? // Медиаобразование.– 2005. – № 2. – С. 75-81.
10 Федоров А.В. Развитие медиакомпетентности и критического
мышления студентов педагогического вуза. – М.: Изд- во МОО ВПП ЮНЕСКО «Информация для всех», 2007. – 616 c.
11 Федоров А.В. Развитие медиакомпетентности и критического мышления студентов педагогического вуза: монография.– М., 2007. С. 4-17.
12 Рыжих Н.П. Развитие медиакомпетентности студентов педагогического вуза на материале экранных искусств: учебное
пособие. – Таганрог: Изд-во Таганрогского государственного
педагогического института, 2008. – 232 c.
13 Ахметова Л.С. Государственная информационная политика в Казахстане: взгляд в будущее. - Руководитель проекта – проф. Л.С. Ахметова. - Учебное пособие. – Алматы. – 2010. – 350 с.
14 Федоров А.В., Новикова А.А., Колесниченко В.Л., Каруна И.А. Медиаобразование в США, Канаде и Великобритании. – Таганрог:
Изд-во Кучма, 2007. – 256 c. 15 Вебер В. Портфолио медиаграмотности
// Информатика и образование.– 2002. – № 1 / http://www.infojournal.ru/journal_arxiv/2002/
16 Silverblatt, A. (2001). Media Literacy. Westport, Connecticut – London: Praeger, 449 p.
17 Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования.
– 2-е изд., перераб. и доп. – СПб.: Питер, 2002. –272 с.
18 Научно-теоретические основы и профилактика проблем суицида среди молодежи: отчет о НИР (промежуточ.) / КазНУ им. аль-Фараби; рук. Айтбаева А.Б. –Алматы, 2013. – 203 с.– № госрегистрации:0112РК01051 . – Инв.№0213РК02804.

Downloads

How to Cite

Kassen, G., & Esenkozha, E. (2016). The formation of media competence of schoolchildren: from theory to practiceю. Journal of Educational Sciences, 43(3). Retrieved from https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/76

Most read articles by the same author(s)